Stel je gaat naar de audicien. De man achter de toonbank luistert even naar je klachten, doet vervolgens zijn gehoorapparaten uit en geeft ze aan jou. “Doe deze maar in”, zegt hij. “Ik gebruik ze al jaren en ze werken heel goed. Thuis heb ik nog een extra stel liggen, dus dit paar mag u wel hebben.”
Je doet ze in, maar nu hoor je nog slechter. “Dit is verschrikkelijk”, zeg je. “Ik hoor allemaal ruis en bijgeluiden.”
“Hoe bedoelt u?” vraagt de audicien. “Ik kan er uitstekend mee horen. Doet u eens wat meer moeite.”
“Ik doe moeite genoeg. Ik hoor nog steeds alleen maar ruis en bijgeluiden.”
“Probeert u het geluid van mijn stem eruit te halen?”
“Dat lukt me niet, deze apparaten zijn niet goed.”
“Jeetje, wat bent u ondankbaar”, moppert de audicien. “En dat terwijl ik zo mijn best doe om u te helpen!”
Hoe groot is de kans dat je ooit nog teruggaat naar deze audicien.
Eerst de diagnose stellen, dan het recept voorschrijven. De vijfde en volgens mij de belangrijkste eigenschap die Stephen Covey heeft beschreven om relaties aan te gaan.
Probeer jij een ander altijd eerst te begrijpen voordat je een oordeel hebt, je mening geeft of goede raad? Hoeveel tijd neem jij om écht te begrijpen wat er aan de hand is. Een van de belangrijkste dingen in de samenwerking is het ‘geheim’ van effectieve communicatie.
Van alle uren die je niet slaapt breng je de meeste tijd door met communicatie. Je doet er jaren over om te leren praten. Je leert lezen en schrijven. Maar heb je ook leren luisteren?
Echt luisteren! Onderstaand vier dingen die essentieel zijn.
- Verplaats je in het wereldbeeld van de ander. Ga in andermans schoenen staan en bekijk de wereld vanuit zijn/haar gezichtspunt. Wat ziet, hoort en voelt de ander.
- Maak oogcontact, knik met je hoofd en reageer kort op dat wat je hoort. Wat je doet in zichtbaar gedrag is namelijk bepalend of de ander ervaart dat je naar hem/haar luistert.
- Luister met je oren, ogen en hart.
- Stel je open op en wees bereid je te laten beïnvloeden door een ander.
De valkuilen zijn:
– Luisteren om je mening, oordeel te kunnen geven.
– Luisteren en constant bedenken of jij zoiets ook hebt meegemaakt.
– Luisteren om ergens op in te haken en het verhaal over te nemen.
Hoe kun je beter leren luisteren? Door je vaardigheid in vier stappen uit te breiden:
- Actief luisteren door de inhoud kort na te zeggen.
- De inhoud in eigen woorden teruggeven.
- Het gevoel van de ander in eigen woorden teruggeven.
- De inhoud zowel in woorden als gevoel in eigen woorden teruggeven.
De ander begrijpen voordat je zelf begrepen wordt is zo belangrijk, omdat we allemaal op zoek zijn naar erkenning en waardering. Het mooie is dat dit een van de weinige dingen is die je volledig zelf kunt doen en waar je direct mee kunt beginnen.
Hoe zit het met jouw luistervaardigheid?
Wil je er meer over lezen bestel dan het boek van Stephen Covey. Een aanrader.
Johan Roels says
Hallo Sonja,
Waarom toch steeds maar dit flauw afkooksel van Stephen Covey gebruiken en niet het veel sterkere en diepere originele. Die eigenschap, die jij de belangrijkste noemt, die Covey beschreven heeft werd veel sterker beschreven door m’n lievelingsheilige (en misschien nog door andere mystici voor hem): Sint Franciscus.
De originele quote luidt: “Probeer eerst de andere WAARDEREND te begrijpen vooraleer WAARDEREND begrepen te worden”. En het begrip waarderend maakt een wereld van verschil.
Ook vermeld Covey in zijn – overigens zeer aan te raden boek – niet waar hij de mosterd heeft gehaald en dat vind ik persoonlijk jammer. In m’n boeken ‘creatieve wisselwerking’ en ‘cruciale dialogen’ doe ik dat uiteraard wel, want ‘geef aan caesar wat aan caesar toekomt’ is m’n devies, vandaar deze reactie.
Nog een goede zondag gewenst,
Creatively yours,
Johan
Johan Roels says
Hallo Sonja (2),
Van Charlie (Palmgren) leerde ik ooit de vaardigheid om te parafraseren op drie niveaus. In je blog noem je twee van de de drie: inhoud en gevoel. Het derde en nog diepere niveau is dat van de ‘waarde’ die aan zet is.
Een heel sterke vaardigheid die terecht een plaatsje gekregen heeft in m’n Cruciale Dialoog Methode (met z’n vier fases, acht basiscondities en zestien vaardigheden). Het betreft vaardigheid vier in fase 1 communicatie van m’n ‘vlinder’ model. Het model is overigens volledig gebaseerd op Henry Nelson Wiemans Creative Interchange (Creatieve Wisselwerking, ook titel van m’n eerste boek – 2001).
Die vaardigheid sluit aan bij volgende quote van Henry Nelsom Wieman: “Human beings find satisfaction in being appreciated and understood by those whom they esteem to be significant persons”.
Ik ben er bijna zeker van dat Charlie dit alles ook jou heeft verteld gedurende de opleiding die jij volgde en die hij gaf zo’n kleine tien jaar geleden :-).
Creatively,
Johan