Als je in een wat grotere organisatie werkt is de term KPI je vast en zeker niet vreemd. KPI staat voor Kritieke Prestatie Indicator en is een hulpmiddel om te meten of een organisatie de afgesproken resultaten bereikt.
Voor een organisatie zijn KPI’s belangrijk om inzicht te krijgen of het goed gaat met de belangrijkste processen in een bedrijf. De processen die cruciaal zijn voor de klanttevredenheid bijvoorbeeld of voor de medewerkerstevredenheid. Wat moet er per sé op orde zijn? Waar krijg je slapeloze nachten van als het niet goed voor elkaar is?
KPI’s zijn bedoeld voor de directie om in één oogopslag aan de hand van een paar cijfers te kunnen zien hoe het gaat. Wat is de trend en de ontwikkeling die zichtbaar wordt? Gaan we vooruit of achteruit? En áls we voor of achteruit gaan wat is er dan gebeurd in het proces om dit te bereiken? Wat is er in deze periode anders dan in de periode ervoor? Wat kunnen we ervan leren om het te verbeteren óf als het juist beter gaat, hoe kunnen we dit vasthouden?
Als leidinggevende ben je ook gericht op een proces. Het proces van leidinggeven. Met als beoogd resultaat: het beste uit je team halen. Welke kwaliteiten en talenten hebben je teamleden en hoe kun je deze op de juiste manier en op het goede moment inzetten voor het resultaat van het bedrijf? Welke onderdelen in het proces van leidinggeven zijn nu het meest kritiek?
Volgens mij zijn dit de volgende onderdelen:
– contact hebben met je medewerkers
– een relatie aangaan met je medewerkers
– je medewerkers kennen:
- weten wat ze kunnen
- weten wat belangrijk voor ze is
- weten wat ze drijft en motiveert
– vertrouwen geven door ze ruimte te geven
– complimenten geven voor zichtbare prestaties
Wat is nu de meest kritieke prestatie indicator? Waar zou je inzicht in willen hebben hoe jij als leidinggevende omgaat met je medewerkers? Je moet nooit teveel willen meten, houd het simpel. Wat is makkelijk dagelijks meetbaar en heeft een positief effect op jouw medewerkers en hiermee ook op het resultaat?
Complimenten geven is bijvoorbeeld heel doeltreffend én simpel om te meten. Een compliment is een waarderende opmerking die versterkend werkt. Het is tegen iemand zeggen dat je goed vindt hoe hij of zij dingen doet in het werk, richting collega’s, richting klanten. Een compliment geven zorgt ervoor dat je de ander stimuleert hier meer van te laten zien en horen.
Alles wat je aandacht geeft groeit! Dus als jij aandacht hebt voor het gedrag van je medewerkers waar je blij mee bent. Gedrag dat een positief effect heeft op de te bereiken doelen van de organisatie, geef dan een welgemeend compliment! Hiermee versterk je dit gedrag.
Je voornemen om dit te doen en het ook écht doen zijn twee verschillende dingen. En hier komt de KPI als hulpmiddel in beeld. Door een norm met jezelf af te spreken en het vervolgens te gaan meten, stimuleer jij jezelf om het te doen en maak jij de afspraak met jezelf specifiek en concreet.
Deze KPI kán er als volgt uitzien:
Beschrijving KPI: complimenten geven om positief gedrag te versterken.
Norm: dagelijks 2 complimenten geven aan medewerkers uit mijn team (afhankelijk van de grootte van je team, stel je hebt een team van 30 medewerkers, dan is dagelijks 5 complimenten wellicht beter).
Beschrijving: Ik heb dagelijks contact met medewerkers. Ik observeer wat ze doen en minimaal 2 keer per dag geef ik twee mensen een compliment omdat ik gedrag zie en hoor waar ik graag meer van wil zien. Iedere dag houd ik bij aan welke 2 medewerkers ik welk compliment heb gegeven.
Datum | Naam medewerkers | Compliment |
Behandel iemand zoals hij is en hij zal zo blijven; behandel iemand zoals hij kan zijn en hij zal zo worden. (Goethe)
Wat vind je? Is dit een KPI die voor jou zou kunnen werken?
Of heb je een idee gekregen voor een andere KPI?
Ik hoor het graag.
Geef een reactie