‘Ja, dat is interessant en leuk om te lezen’, zeg ik hardop tegen mezelf, op een gewone maandagochtend. Een tekst die me aan het denken zet. Een tekst om iets mee te doen op een later moment. Dat moment is nu gekomen. Ik las de volgende wijsheid van Aristoteles (347 v.Chr) in een artikel van Management Team.
Richt de juiste emotie op de juiste persoon, op de juiste plaats, op het juiste moment en in de juiste mate.
Wat ik direct doe is de verbinding leggen met leidinggeven. Omdat dit nu eenmaal de groep is die ik graag help om te communiceren met het juiste, beoogde effect.
Als je de zin goed leest en nog eens leest en écht tot je door laat dringen wordt ie steeds mooier en interessanter.
Stel je deze situatie eens voor. Je herkent het vast wel. Je hebt een medewerker in je team die kritisch is en steeds de vinger op de zere plek weet te leggen. Het is altijd lastig hem te mee te krijgen met een goed idee, want er is altijd wel iets dat niet klopt. Je wilt graag snel verder met je plannen én dat je teamleden achter je ideeën staan en daar komt ie weer. Het is steeds hetzelfde liedje. Je voelt je bloeddruk stijgen, de irritatie verstrakt je spieren en je stem klinkt direct harder en feller dan normaal. Je hebt de neiging meteen in de aanval te gaan om de ander de mond te snoeren. Jij weet precies wat je wilt en de ander begrijpt het gewoon niet anders zou hij er wel hetzelfde over denken. Wie kan het hier nou niet mee eens zijn? Je hebt er lang over nagedacht, het is echt het beste om te doen. Met een duidelijke, zakelijke stem, vertel je nog eens precies wat je bedoelt, zodat de ander je begrijpt en het ermee eens is. Met ieder woord dat jij zegt, schud je gesprekspartner zijn hoofd en word je steeds geïrriteerder. Het effect: jij geïrriteerd, de ander gefrustreerd én je bent geen steek verder gekomen.
Hoe kan de wijsheid van Aristoteles je nu helpen in een situatie als deze? Laten we het eens proberen.
Is de emotie juist? Een emotie is op zich altijd juist. Er gebeurt iets wat deze emotie bij je oproept. Irritatie, frustratie, ergernis, boosheid. Een emotie om te voelen, serieus te nemen én er op de juiste manier mee om te gaan. Het is een trigger om alert op te zijn. Hé hier gebeurt iets wat belangrijk is, waar ik aandacht aan heb te besteden!
Is je emotie op de juiste persoon gericht? Ja, want je bent in gesprek met de persoon die irritatie bij je oproept. Aan deze persoon heb je aandacht te besteden, dit is de situatie waar je iets in hebt te doen.
Is de emotie op de juiste plaats en op het juiste moment? Ja, want het gebeurt nu, je ervaart de emotie op dit moment, in deze situatie.
Gebruik je de emotie in de juiste mate? Hier zit hem de crux. Jij wilt hem graag bereiken met jouw woorden. Dat jouw woorden het juiste effect hebben. Dat hij jou begrijpt. Als je dit leest, zie je direct dat dit nogal eenrichtingsverkeer communicatie is, vooral gericht op jouw belang. Als je zijn belang niet serieus neemt, waarom zou hij jou dan serieus nemen? Als jij gaat aanvallen, gaat de ander in de verdediging. Hoe meer jij je ergert en dit ook laat blijken, hoe meer tegengas je krijgt. Jouw ergernis wordt groter en je stookt het vuurtje bij de ander nog eens extra op. Nogmaals, ergernis voelen is oké. Dat gebeurt nu eenmaal en het helpt je om alert te zijn en aandacht te besteden aan dit gevoel.
Deze ergernis in de juiste mate gebruiken betekent:
- de emotie voelen
- dit gevoel accepteren
- het gevoel loslaten.
Zodat je weer open en vriendelijk naar de ander kunt kijken. Hij heeft een andere mening dan jij. Hoe komt dat? Wat maakt dat hij er zo over denkt? Hoe komt het dat hij het zo ervaart? Nieuwsgierig zijn, vragen stellen en bereid zijn te luisteren. Dit betekent overigens niet dat je het ermee eens hoeft te zijn. Heel belangrijk om te beseffen. Het betekent wel dat je bereid bent écht met de ander in gesprek te zijn, omdat je zijn mening belangrijk vindt. Omdat je informatie kunt krijgen waarmee je nog geen rekening had gehouden. Omdat je het perspectief leert zien van de ander.
Je kent wellicht het verhaal van die blinde mannen die allemaal een olifant aanraken op een verschillende plek? Ze praten met elkaar praten over het voorwerp dat ze aanraken en krijgen bijna slaande ruzie krijgen omdat ze het niet met elkaar eens zijn.
Dit gebeurt ook in situaties dat jij een ander wilt overtuigen van jouw gelijk en je té emotioneel reageert. Stop met overtuigen en luister eerst naar de ander. Vraag door om écht te weten wat de ander bedoelt. Wees stil en luister écht, zodat je door kunt vragen als je iets niet begrijpt. Pas dan kun je de bereidheid bij de ander creëren ook naar jouw verhaal te luisteren.
Veel wijsheid toegewenst én ik hoor graag of Aristoteles jou heeft geholpen jezelf en de ander serieus te nemen en er iets mee te doen!
Geef een reactie