Welke gedachten schoten er door je hoofd toen je vanochtend wakker werd?
Ik heb er weer zin in en ben benieuwd wat de nieuwe week gaat brengen?
- ‘Ik weet dat mijn werkgever mijn inzet waardeert.’
- ‘Ik werk met collega’s die mij waarderen, die blij zijn met mijn inbreng en die in staat zijn mij te helpen om mezelf te blijven ontwikkelen.’
- ‘Ik heb een salaris waar ik tevreden mee ben.’
- ‘Ik lever zoveel toegevoegde waarde dat ik er vertrouwen in heb niet binnen een paar jaar te worden vervangen door een robot.’
Ben jij één van die geluksvogels met dit soort gedachten? Gefeliciteerd!!
Of hoor je bij die anderen, voor wie opstaan om naar het werk te gaan begint met tegenzin. Wetend dat je opnieuw een week ingaat van niet realistische targets, conflicten met je baas, slechte communicatie met je collega’s, onzekerheid over jouw baan in de toekomst. Tegenzin die soms zo groot is dat je het liefst de dekens over je hoofd trekt en in bed blijft liggen.
We hebben allemaal wel eens gevoelens van van onzekerheid en stress doordat je geen controle hebt over je werk. Nieuwe dingen die je nog niet in de vingers hebt. Af en toe een meningsverschil over het één of ander. Dat is helemaal niet erg. Dit hoort erbij en is normaal in het werkproces.
Wat wel erg is? Lange periodes van dit soort gevoelens. Die kunnen het werk tot een nachtmerrie maken.
In deze blog antwoord op drie vragen om teveel stress te voorkomen.
- Wat zijn de 6 belangrijkste triggers voor stress op het werk?
- Wie is er verantwoordelijk om stress op het werk te voorkomen?
- Hoe kan de leidinggevende helpen?
Wat zijn de 6 belangrijkste triggers voor teveel stress op het werk?
- Teveel werk in de voor jou beschikbare tijd. Het werk dat jij hebt te doen per dag is niet reëel. Je maakt lange dagen, neemt het werk mee naar huis. Af en toe een pauze nemen, daar heb je écht geen tijd voor.
- Te weinig baas zijn over je eigen werk. Kun jij je werk zelf indelen en het op jouw manier doen of krijg je opdrachten en moet je het op een bepaalde manier, op een bepaald tijdstip doen, iedere dag weer. Hoe meer jij de baas bent over de uitvoering, hoe minder stress.
- Gebrek aan duidelijkheid. Niet weten wat er van je wordt verwacht en wat jouw zichtbare bijdrage is voor het succes van de organisatie.
- Baan-onzekerheid. Veranderingen in organisaties gaan steeds sneller. Baan-onzekerheid komt steeds vaker voor en levert ongelofelijk veel spanning op.
- Slechte werkrelaties. Een slechte werkrelatie met je leidinggevende levert vanzelfsprekend stress op, maar ook slechte relaties met collega’s en zelfs klanten kunnen het werk behoorlijk verzieken.
- Pesten. Dit is vanzelfsprekend heel slecht voor de gezondheid én voor de productiviteit.
Wie is er verantwoordelijk voor teveel stress op het werk?
De werkgever heeft vanzelfsprekend een grote verantwoordelijkheid als het gaat om het scheppen van duidelijke en realistische verwachtingen over het werk.
En de medewerker? Die is net zo verantwoordelijk.
Werkgevers hebben de plicht om gezonde werkomstandigheden te creëren en werknemers hebben de plicht om gezond te zijn en te blijven zodat ze het werk kunnen doen waarvoor ze worden betaald. Het gaat om eigenaarschap van werk, gezondheid én veiligheid.
Dit doet me denken aan het verhaal van m’n kapper die ooit begon als automonteur en een pijnlijke les leerde op school, waar hij nu nog profijt van heeft. De stagebegeleider gaf hem namelijk een harde schop onder z’n kont toen hij de hulpmiddelen om z’n rug niet te verpesten ongebruikt liet liggen. Dit heeft hem zo’n goede les geleerd dat hij altijd heeft onthouden dat het zijn verantwoordelijkheid is om van beschikbare hulpmiddelen gebruik te maken. “Als ik niet goed voor mezelf zorg krijg ik rugklachten. Als ik te dicht op de klant sta, voorovergebogen, krom en in allerlei ingewikkelde houdingen, krijg ik rugklachten. Ik moet de in hoogte verstelbare stoelen gebruiken voor iedere klant en hier even de tijd voor nemen. Een in hoogte verstelbare kruk gebruiken, om het staan af te wisselen met zitten.”
Hoe kun je goed voor jezelf zorgen, zodat jij je werk goed kunt blijven doen. Welke hulpmiddelen zijn beschikbaar en hoe kun je die het beste gebruiken? Dat zijn vragen die iedere werknemer zichzelf heeft te stellen. Al dan niet met hulp van je leidinggevende om jou een zetje in de goede richting te geven.
En als je niet op het werk bent? Dan zorg je goed voor jezelf door:
- Voldoende tijd en aandacht voor familie en vrienden
- Op tijd naar bed gaan
- Gezond eten
- Voldoende bewegen
- Een leuke hobby om je te helpen ontspannen.
Hoe kan de leidinggevende helpen?
De leidinggevende heeft ook een belangrijke rol om stress te voorkomen. Hoe? Door in gesprek te gaan op die momenten dat het nodig is. Oog te hebben voor je medewerkers, te zien hoe het gaat en feedback te geven. Medewerkers vinden het leuk als je feedback geeft. Tenminste, als je het op de juiste manier doet. Behalve functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken, willen ze regelmatig aandacht van je, in de vorm van een complimentje of een advies op het juiste moment. Als je elkaar beter leert kennen en begrijpen is het ook makkelijker om dat lastige gesprek te voeren over: te laat komen, targets niet halen en dat soort dingen. Dan kun je vragen gaan stellen of er iets aan de hand is waar je mee kunt helpen.
Hoe zit het met jouw medewerkers? Zijn zij de geluksvogels of ….?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Geef een reactie