“Ik help jou een goed boek te schrijven in zes maanden tijd” is de belofte van John Eggen, een Amerikaan die álles weet over boeken schrijven en publiceren en (aspirant) boekenschrijvers helpt over de hele wereld.
En … het is gelukt! Dat zie je aan de foto die bij dit artikel hoort. Dit is het eindresultaat. Mijn boek dat vanaf vandaag te koop is.
Ga naar m’n Facebook pagina voor een filmpje van 34 seconden!
Ik neem je graag even mee terug in de tijd en geef je de ‘korte’ versie van mijn verhaal.
Het is begin mei 2016. Ik ben aan het puzzelen hoe nu verder met het boek over leiderschap. Het idee om het boek te schrijven was er al in 2015. Interviews met ervaren leidinggevenden zouden de basis zijn van het boek. Ik heb écht hele leuke gesprekken gevoerd, daar niet van, maar is dit wel leuk om te lezen en vooral heb je er wat aan. Ik zat vast. Ik wilde een goed boek schrijven voor beginnende leidinggevenden, dat was mijn doelgroep, maar wist niet hoe nu verder.
En toen was daar Brigitte van Tuijl, live in gesprek met John Eggen. Toeval bestaat, ze noemen het ook wel cognitieve dissonantie 😉
John had zoveel goeie tips om een boek te schrijven, wist er zoveel van dat ik helemaal enthousiast werd en me heb opgegeven voor een programma bij hem. Ik had hulp nodig en hij was dé expert op dit gebied. Ik kon kiezen uit drie varianten: in drie, zes of negen maanden een boek schrijven.
Ik heb voor de zes maanden gekozen. Ik was gemotiveerd en had een duidelijk doel voor ogen.
Het programma was uitstekend opgebouwd. Vanaf de start kon ik alles lezen wat hij in z’n digitale lees- en luisterbibliotheek had opgeslagen. Een bibliotheek waarin ik werkelijk op iedere vraag die ik had het antwoord kon vinden. Een antwoord op instructie-niveau. Wát moet ik doen, waarom moet ik het zó doen en hoe moet ik het aanpakken. Dit was voor mij dé bevestiging dat ik de juiste man in de arm had genomen.
Briljant, ik kan niet anders zeggen. Ik hou ervan nieuwe dingen te leren en dit was driedimensionaal leren. 1) hoe schrijf je een boek, 2) hoe doe je de marketing van je eigen merk en 3) hoe bied je telkens nieuwe dingen om je klanten enthousiast te houden. Het was een feestje.
Verwarrend was het ook in het begin. Die hele berg aan informatie, mijn groeiende behoefte een goed boek te schrijven en te publiceren. Waar moest ik beginnen. Hij begreep de verwarring, benoemde dit ook en had hiervoor het volgende bedacht. Een stap voor stap programma met behulp van groepscoaching en een persoonlijke coach om mij te helpen daadwerkelijk het boek te schrijven in 6 maanden. Zijn grootste belang was de mensen die hij helpt en begeleidt ook daadwerkelijk succesvol te laten zijn, zodat hij zijn expert-positie versterkt en nog meer klanten trekt. Wij konden samen niet meer stuk, dat was het gevoel dat hij me gaf.
Het belangrijkste onderdeel uit van zijn aanpak deel ik graag met jullie, omdat dit voor alle dromen en doelen van belang is. Ook die van jou. Tenminste … als je ook tot een resultaat wilt komen.
Succesvol zijn begint met motivatie en focus versterken.
Hoe meer focus je hebt voor dat wat belangrijk voor je is, hoe groter de kans dat je het ook voor elkaar zult krijgen.
We zijn niet direct met de groepscoaching begonnen, waar je met collega-schrijvers (in mijn geval uit Amerika, Engeland, Duitsland, Zwitserland en Jamaica) praat en elkaar vertelt waar je staat, hoe ver je bent en waar je hulp bij nodig hebt.
Nee, het begon met twee keer 1-op-1 coaching om mijn focus te versterken, een stappenplan te maken voor het schrijven van het boek en gericht tijd hiervoor te plannen in m’n agenda. Vooral dit laatste was superbelangrijk, omdat de verleidingen om andere dingen te doen groot zijn.
Als je zelf geen duidelijk plan hebt, word je ingezet in andermans plannen.
Ik heb het ‘doel-bereiken-tijd’ genoemd en heb van half mei tot half december 2016 op dinsdag-, woensdag- en donderdagochtend tijd hiervoor geblokt in m’n agenda van 09.00 tot 12.00 uur. In de ochtenduren ben ik namelijk op m’n best, het meest creatief, en kan ik me het makkelijkst concentreren.
Voordat ik tot deze planning kwam is mijn focus versterken geoptimaliseerd door onderstaande vier vragen te beantwoorden.
- Wat zijn mijn waarden?
- Wat is mijn betekenis in het leven?
- Wat is mijn visie op lange en korte(re) termijn?
- Wat zijn mijn belangrijkste doelen?
Wat zijn mijn waarden?
Waarden zijn overkoepelende woorden die mij een goed gevoel geven. Woorden die passen bij wie ik ben en mijn ervaringen op dit moment. Het is o.a. een belangrijk onderdeel in NLP trainingen. Ik gebruik het zelf al jaren in coaching. Toch was het goed om hier opnieuw mee bezig te zijn.
Mijn belangrijkste waarde op dit moment is: beweging en groei creëren voor mezelf en anderen.
Wat is mijn betekenis in het leven?
Een vraag waar ik niet dagelijks mee bezig ben. En wel belangrijk om mee aan de slag te gaan, als ik wil weten waar ik voor sta, wat mijn toegevoegde waarde is. Wat doe ik moeiteloos? Wat vind ik zo leuk dat ik de tijd vergeet? Waar ben ik trots op?
Mijn betekenis: ik help anderen met leren en groeien in hun werk. Op een zodanige manier dat ze nieuwe inzichten krijgen en een bredere blik creëren. Zodat die anderen in staat zijn hun doelen (opnieuw) vast te stellen en te doen wat nodig is om deze doelen te bereiken. Op deze manier creëer ik het beste van twee werelden: omdat ik zelf ook blijf leren en groeien van de mensen waar ik mee werk.
Wat is mijn visie op lange en korte termijn?
Een visie helder krijgen helpt om doelen vast te stellen die ik echt wilt realiseren. Het helpt me om een breder beeld te vormen. Het helpt me om grotere doelen te stellen en te benoemen wat ik echt graag wil bereiken. Zodat ik hier vervolgens een plan voor kan maken.
Een visie voor over 10 jaar: hoe ziet mijn leven eruit over 10 jaar als het helemaal perfect is en als ik helemaal tevreden ben. Voor over 3 jaar: als ik over drie jaar terugkijk naar vandaag wat moet er dan gebeurt zijn. En over 1 jaar: als ik mijn visie over tien en drie jaar wil realiseren wat heb ik dan de komende 12 maanden te doen. Waarin heb ik me te ontwikkelen, wat heb ik te leren en te doen? Van groot naar klein. Van dromen naar concrete doelen.
Wat zijn mijn belangrijkste doelen?
Dat zijn díe doelen die passen bij mijn waarden, mijn betekenis in het leven en mijn visie voor de lange en korte termijn. In mijn geval was dit het schrijven van mijn boek voor beginnende leidinggevenden. Dat stond voor mij onbetwist op nummer 1 en door met bovenstaande vragen aan de slag te gaan is dit nog duidelijker geworden. Mijn motivatie was al groot, nu was ook mijn focus superscherp.
Het resultaat – mijn boek – had ik begin dit jaar in handen. Het boek voor nieuwkomers in het vak van leidinggeven die enthousiast én onzeker zijn. Die hulp kunnen gebruiken om te leren hoe ze dingen aan moeten pakken. De hulp die ze in dit boek kunnen vinden omdat het pragmatisch is, prettig leesbaar, niet te dik en concrete handvatten biedt.
Vind je het juist fijn om een klankbord te hebben, iemand met wie jij praktijksituaties kunt bespreken, die weet waar ze het over heeft vanuit haar eigen ervaring? Dan ben je bij mij aan het juiste adres. Ik help je graag succesvol leiding te geven op een manier die bij jou past.
Voor degenen die nu helemaal nieuwsgierig zijn naar het boek, hieronder de belangrijkste gegevens:
- Paperback, 176 pagina’s
- ISBN 9789081505000
- Nu te bestellen
- Prijs € 18,00 (excl. verzending)
Nu komt mijn vraag aan jou: wat is jouw droom?
Je antwoord met ons delen gaat je helpen. Want het uitspreken van je droom is het begin om tot een resultaat te komen.
Bert Daalder says
Sonja
Gefeliciteerd met dit prachtige boek. Heel veel beginnende leidinggevenden zullen hier veel baat bij hebben in hun verdere carrière.
Veel succes
Bert Daalder
Sonja van Beveren says
Dankjewel Bert. Het is zoals Johan Cruijff zegt: je ziet het pas als je het doorhebt. Dat geldt ook voor leiderschap
Ad Renne says
Sonja, dubbel gefeliciteerd. In de eerste plaats met het bereiken van de benodigde doorbraken om daadwerkelijk het boek te realiseren. En natuurlijk met het resultaat: het boek waarmee je mensen in een belangrijke fase in hun carriere, en daarmee in hun leven, ondersteunt met het maken van de juiste keuzes en ontwikkelingen.
Succes!
Sonja van Beveren says
Dankjewel Ad. Het is best even een dingetje: een boek schrijven 😉 Enne… heel erg leuk om te doen. Ik ben superblij met het resultaat om nieuwe leidinggevenden in die belangrijke, spannende eerste fase te helpen.
Inge de Goed says
Hoi Son, proficiat met het realiseren en uitbrengen van je boek! Heel knap dat je het in zo’n korte tijd geschreven hebt. Heel veel succes en ik hoop dat veel startende leidinggevenden je boek gaan lezen. Ze zullen er profijtelijk mee zijn.
Grtz. Inge en Jan.
Sonja van Beveren says
Hi Jan en Inge, dank voor jullie berichtje. Heel blij mee
Sandra Kamp says
Ha Sonja, ik herinner me nog goed ons gesprek over de interviews met leidinggevenden! Erg gaaf dat je boek nu echt het resultaat is van een droom.
Sonja van Beveren says
Klopt Sandra, kan ik me ook nog goed herinneren! Het is een geweldig moment om je boek voor het eerst in handen te hebben!!