Je hebt een waardevolle rol in de organisatie waar je werkt. Hoe kun je deze rol zo goed mogelijk in vullen zodat jij er blij van wordt, je leidinggevende en je collega’s er blij van worden en vooral de klanten er blij van worden?
Je omgeving goed leren kennen is belangrijk om van betekenis te zijn en toegevoegde waarde te leveren.
Het gaat erom je organisatiesensitiviteit en organisatiebewustzijn te vergroten: het gaat om het begrijpen en aanvoelen van de formele en informele structuur van de organisatie waar je werkt.
Wat zijn de bedrijfswaarden en wat is de missie van de organisatie waar jij werkt?
Bij een drietal, heel verschillende, bedrijven waar ik medewerkers en leidinggevenden heb gecoacht beschrijven ze dit als volgt:
Unigarant, verzekeringsmaatschappij in Hoogeveen
Waarden: behulpzaamheid, eigentijdsheid, daadkracht, innovatie, relevantie, persoonlijk.
Missie: wij verzekeren niet alleen, wij helpen! Onze producten en diensten maken het voor iedereen mogelijk zorgeloos en met plezier van huis te zijn. Wij willen de meest sympathieke en eigentijdse verzekeraar zijn, die zich onderscheidt door excellente klantbediening, daadkracht in innovatie, en oplossingen biedt voor relevante maatschappelijke thema’s. Medewerkers zijn de motor van ons bedrijf en maken het verschil met persoonlijk talent.
ICO, centrum voor Kunst & Cultuur in Assen
Waarden: verbinding, kwaliteit, innovatie.
Missie: wij willen mensen hun creatieve vermogens laten ontdekken, ontplooien en uitdrukken. Dit leidt tot een ruime blik en reflectie op de eigen identiteit en die van een ander. Het stelt mensen in staat om bij te dragen aan innovatie en de leefbaarheid van de eigen omgeving.
Kwadrantgroep, netwerkpartner in de ouderenzorg in Drachten
Waarden: kracht door verbinding, oprechte aandacht, werkplezier.
Missie: wij geloven in de kracht van verbinding. Verbinding tussen mensen. Mensen die samen denken in mogelijkheden, zodat u zo lang mogelijk zelfstandig kunt leven hoe en waar u dat wilt. Ook wanneer u zorg of ondersteuning nodig heeft vanwege lichamelijke of psychische klachten. Oprechte aandacht en deskundige zorg zijn de basis van ons denken en doen. Wij luisteren naar uw wensen en sluiten zoveel mogelijk aan bij uw leefwijze. Wij kiezen voor een positieve benadering. Ons streven is om samen met u en degenen die belangrijk voor u zijn, elke dag van waarde te laten zijn.
Zo zijn er nog meer vragen om te beantwoorden zoals:
- Wat is de stijl van leidinggeven in de organisatie?
- Wat wordt er van iedere medewerker verwacht?
- Wat is belangrijk om de ontwikkeling van medewerkers te versterken?
- Wie zijn jullie klanten en partners?
- Wat zijn de informele spelregels?
Lees er meer over in stap 3 uit mijn boek: Jezelf coachen doe je zo!
Deze stap kun je onderstaand gratis downloaden.
Geef een reactie