Leiderschap maakt het verschil of je mensen blijven of vertrekken
Leiderschap heeft een grote invloed op hoe mensen zich voelen in hun werk. Ervaren ze werkplezier, voelen ze zich betrokken, durven ze fouten te maken, denken ze actief met je mee, of doen ze alleen maar stilletjes hun werk.
Uit cijfers blijkt dat 41 procent van de medewerkers hun baan opzeggen vanwege een gebrek aan goed leiderschap. Alle alarmbellen zouden af moeten gaan als mensen vertrekken vanwege slecht leiderschap.
Maar het eigen ego en een gebrek aan zelfreflectie belemmeren ondernemers en leidinggevenden om in de spiegel te kijken en hun leiderschap onder de loep te nemen. Terwijl in de spiegel kijken altijd, en zeker nu, heel belangrijk is.
Kritische zelfreflectie
Het is positief en komt sterk over als je in staat ben kritisch op jezelf te reflecteren. We zijn allemaal mensen en is goed om te blijven leren en om feedback te vragen waar je in hebt te leren.
Het goed om tijd investeren in je medewerkers, want goed leiderschap is echt meer dan het jaarlijkse functioneringsgesprek voeren, een bonus uitkeren of het jaarlijkse teamuitje. Goed leiderschap gaat over verbinding en oprechte aandacht hebben voor je medewerkers.
Leer je mensen kennen en weet wat ze nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Zorg ervoor dat je medewerkers zich gewaardeerd voelen, dan zijn ze gelukkiger en presteren ze over het algemeen beter. Als ze zich niet gezien of gehoord voelen, wordt hun motivatie en betrokkenheid lager. Het gevolg kan zijn het vertrek naar een andere werkgever.
Wees dus oprecht nieuwsgierig in je mensen en zorg ervoor dat je antwoord krijgt op een aantal belangrijke vragen zoals:
- Wat drijft je medewerkers in hun werk, waar krijgen ze energie van?
- Wat leeft er bij je mensen?
- Wat hebben ze van jou nodig om goed te kunnen functioneren?
- Waar halen ze plezier uit binnen hun werk en wat vinden ze lastig?
Creëer een open cultuur waarin je mensen zaken gemakkelijk met je bespreken. Als dingen niet goed lopen, kun je sneller schakelen doordat je in nauw contact bent met je medewerkers.
Houd goed contact bij thuiswerken
Als je mensen veel thuiswerken, is het helemaal belangrijk om met hen in verbinding te zijn en ze betrokken te houden. Plan wekelijks genoeg contactmomenten in, zodat er geen drempel ontstaat om zaken bespreekbaar te maken.
Je kunt snel denken dat ‘geen nieuws, goed nieuws’ is, terwijl er misschien van alles leeft waar jij als leidinggevende niks vanaf weet. Als ze dan ineens aankondigen dat ze een andere baan hebben gevonden, had dit wellicht voorkomen kunnen worden met voldoende contactmomenten en oprechte interesse.
Kijk wat vaker in de spiegel en denk erover na hoe jij met je medewerkers omgaat en hoe jij voor je mensen (nog) meer het verschil kunt maken.
Geef een reactie