Neem de tijd voor je eigen ontwikkeling en sta stil bij wat je werkelijk wilt. Persoonlijke voldoening, plezier in je werk, wordt te vaak ondergeschikt gemaakt aan professionele prestaties.
Een specialisatie kiezen en hier de beste in worden is prima als dit je doel is en je er heel veel voldoening uit haalt. Maar het brengt ook risico’s met zich mee als jouw specialisatie verdwijnt. Het is beter om jezelf breder te oriënteren. Meer een generalist zijn dan een specialist. Generalisten kunnen betere verbindingen leggen en zijn creatiever en flexibeler dan hun meer gespecialiseerde collega’s.
Je hersenen blijven in ontwikkeling en sommige vaardigheden komen pas op latere leeftijd goed tot uiting. Pas als je in de 30, 40 of 50 bent, komen diepere patroonherkenning, empathie en communicatieve vaardigheden tot ontwikkeling. In ieder geval belangrijke dingen die je nodig hebt om een effectieve leider te zijn. Vaardigheden die je onder de noemer ‘wijsheid’ kunt scharen, komen zelfs nog later om de hoek kijken, namelijk wanneer je in de 60 of 70 bent.
Dit biedt een mooi perspectief. Je begint als technisch specialist als je jong bent, vervolgens groei je door naar een managementpositie en daarna word je een soort mentor of coach.
Neem dus de tijd om te ontdekken wat goed bij jou past en wat jouw passies zijn. Het is prima om de tijd te nemen voor een brede zelfontplooiing en -ontwikkeling.
Meer levenservaring heeft het voordeel dat je minder gevoelig bent voor wat anderen van je denken. Je bent minder afhankelijk van de erkenning van anderen en hebt hierdoor meer zelfvertrouwen.
Ik ben zelf ook een laatbloeier, na het Atheneum heb ik geen universitaire studie gedaan, maar heb ik een secretaresseopleiding gevolgd.
‘Met Schoevers heb je altijd een baan.’
En dat klopt want direct na de opleiding mijn eerste baan als secretaresse bij een engineeringsbedrijf. Daarna secretaresse bij AAF International, waar ik ook met P&O in aanraking kwam. Een advertentie van een P&O adviseur bij Univé, betekende solliciteren met als eerste zin in mijn sollicitatiebrief:
‘Ik zie mijn baan in de krant staan.’
Twee weken later was ik aangenomen en bij Univé ben ik doorgegroeid naar afdelingsmanager. Van een afdeling van 30 medewerkers naar eentje van 80 medewerkers. Na een reorganisatie en helaas beëindiging van het dienstverband, heb ik een baan als trainer gevonden, wat ik erg leuk vond om te doen. Helaas waren er onvoldoende opdrachten en moest ik opnieuw op zoek. Die baan vond ik al snel: HR-manager bij Sanquin. Mijn oude vakgebied en dan wel in een leidinggevende rol. Het paste perfect op dat moment. En dan de keus om voor mezelf te beginnen. Als dochter van een middenstander, zat het schijnbaar toch een beetje in het bloed. Heerlijk gewerkt als interimmanager bij diverse bedrijven om nu uiteindelijk te doen wat ik het allerleukste vind: coachen van beginnende leiders.
Mijn eigen kennis en ervaring gebruiken om op een gestructureerde manier beginners te helpen met hun groei en ontwikkeling.
Zodra je in je eerste leidinggevende baan wordt benoemd, ben je dé leidinggevende, wordt er naar je gekeken en worden er dingen van je verwacht. Alleen je moet het dan nog wel leren en jezelf hierin ontwikkelen.
Dat is ook de reden dat ik mijn boek: ‘Beginnen met leidinggeven doe je zo!’ heb geschreven. Om zoveel mogelijk beginners te helpen is mijn boek een mooie hulpbron, een prima basis.
Onder andere te koop via bol.com
En natuurlijk zijn 1-op-1 gesprekken en een leiderschap coachtraject nog veel waardevoller en leerzaam, omdat ik je dan actief kan helpen met de situaties waar jij tegenaan loopt.
Een gratis kennismakingsgesprek hoort er ook bij, om te zien of er een klik is.
Geef een reactie