Luistertips voor leiders die alles denken te weten.
Bij krachtig leiderschap, waar zelfvertrouwen en vastberadenheid belangrijke vaardigheden zijn, is er nog een belangrijke vaardigheid die vaak over het hoofd wordt gezien: ACTIEF LUISTEREN.
Ben jij de leider die denkt dat ie alles al weet? Zo ja, dan is het tijd om deze belangrijke vaardigheid te omarmen en vooral te gaan doen. Het vergroot je invloed en is de basis voor succesvol leiderschap.
Luisteren is meer dan het horen van de woorden. Het gaat erom dat je empathisch en actief luistert, vragen stelt, je niet laat afleiden en een écht gesprek hebt. Waarom? Omdat je door actief te luisteren ook invloed uitoefent. Je begrijpt de drijfveren en zorgen van je medewerkers, je bouwt aan sterke relaties en kunt makkelijker draagvlak creëren voor jouw plannen.
Je kunt veel leren van de wijze woorden van Stephen Covey, die ruim 30 jaar geleden al benadrukte:
‘Eerst begrijpen, dan begrepen worden.’
Deze uitspraak is actueler dan ooit, vooral in deze tijd van personeelsschaarste, miscommunicatie en werken op afstand.
Goed luisteren is lastig voor de meeste leiders blijkt uit onderzoek. Het is een vaardigheid die je jezelf moet aanleren.
En waarom is luisteren zo lastig? We leven in een haastcultuur, waarin informatie snel wordt opgenomen, aannames worden gedaan en oordelen snel worden gevormd.
Actief luisteren betekent eerst opzijzetten van eigen meningen, oplossingen, en adviezen. Het vraagt om het loslaten van aannames en onbewuste conclusies.
Gelukkig is het een vaardigheid die je kunt trainen in een drietal stappen, dus luisteren met succes doe je zo!:
- Verwerk de informatie: Neem de tijd om de informatie te verwerken voordat je reageert en vragen stelt. Dit voorkomt verkeerde aannames en leidt tot tijdwinst op de lange termijn.
- Verplaats je in de ander: Wat zijn de mogelijke drijfveren en zorgen van je gesprekspartner, welke vragen kun je stellen om dit bespreekbaar te maken.
- Herhaal wat de ander zegt en let op non-verbale signalen: Deze signalen kunnen diepere emoties en zorgen onthullen waar je vragen over kunt stellen en jouw visie op kunt geven.
Het gaat er vooral om dat je je open opstelt en durft toe te geven dat je niet alles weet. Door actief te luisteren, zorg je niet alleen voor effectievere teams en een betere samenwerking, je ontdekt ook dat luisteren tot mooie en onvoorziene successen leidt.
Wees een vernieuwende leider die vragen stelt.
Heb een luisterend oor
Geef een reactie