Succesvol leiderschap
Wat is vertrouwen eigenlijk? Waarom vertrouw je de één wel en de ander niet? Vertrouwen kun je niet beetpakken, niet zien en toch is het er. Je hebt er allemaal een bepaald beeld bij, een bepaald gevoel. Maak je wel eens een afspraak met collega’s? Herken je ook dat je bij de één opbelt om te checken of het goed komt en bij de ander weet je gewoon, het komt goed. Wat maakt het verschil?
Ik heb een keer op een pijnlijke manier meegemaakt hoe vertrouwen van het ene op het andere moment kan verdwijnen. Ik was P&O adviseur en een manager kwam bij me met het verhaal dat hij niet tevreden was over zijn secretaresse. Ze hadden er samen over gesproken, er moest een andere oplossing komen. Ik vroeg nadrukkelijk: “dit heb je goed met haar besproken, het zal geen verrassing zijn als ze dit hoort?”
“Nee hoor, ik heb het besproken.”
Afijn, ik ga het gesprek met hun beiden aan om de situatie te verkennen en te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn. De secretaresse reageerde verbaasd. Ze wist nergens van, haar reactie was niet gespeeld. Ik voelde me enorm opgelaten, kreeg het warm. Wat moest ik doen om dit op te lossen …
Hoe zorg je voor succesvol leiderschap en wek je vertrouwen?
- Eerlijk zijn . Wees eerlijk. Noem de dingen bij hun naam. Ik herinner mij het moment dat ik de chauffeur van een directeur moest vertellen dat hij een contract zou krijgen. Onder de voorwaarde dat hij zich zou douchen. Hij werkte namelijk ook in een patatkraam en rook nogal vettig. Ik heb eerst gezegd dat ik iets wilde bespreken dat niet zo makkelijk is, en daarna heb ik het benoemd. Geen punt, hij zou er rekening mee houden.
- Respect tonen . Geef om anderen en toon vriendelijkheid in kleine dingen. Doe dit naar iedereen. Hoe ga jij bijvoorbeeld om met de schoonmakers op kantoor? Heb je er aandacht voor? Maak je wel eens een praatje?
- Fouten recht zetten. Maak het weer goed als je fout zit. Verontschuldig je snel. Iedereen maakt fouten, het gaat erom hoe je ermee omgaat.
- Resultaten halen. Weet wat je wilt bereiken, welke resultaten je wilt halen en zorg ervoor dat je het waarmaakt. Kom afspraken na. Ook de afspraken die je met jezelf maakt.
- Blijf jezelf verbeteren . Zorg dat je blijft leren, groeien en jezelf vernieuwen. Blijf nieuwsgierig zodat je in staat bent om te gaan met steeds veranderende situaties.
- De realiteit onder ogen zien. Ga moeilijke onderwerpen niet uit de weg, zelfs die waarvan je denkt dat ze onbespreekbaar zijn. Uitstellen kost energie. Direct aanpakken creëert energie.
- Spreek verwachtingen uit. Ga er niet vanuit dat verwachtingen duidelijk zijn of gedeeld worden. Wanneer je verwachtingen hebt over de manier waarop het werk gedaan moet worden, praat erover. Zorg voor helderheid en voorkom teleurstellingen.
- Luister eerst. Luister voordat je spreekt. Begrijp de ander eerst, stel vragen voordat je een diagnose stelt. Stel je eigen mening of oordeel nog even uit.
- Kom toezeggingen na. Zeg wat je gaat doen en doe wat je zegt. Afspraak is afspraak. Doe geen toezeggingen waarvan je weet dat je ze niet na kunt komen. Als je een afspraak wilt wijzigen, doe het dan tijdig en leg uit waarom.
Ben jij een beginnend leidinggevende en wil je nog meer leren?
Leer je makkelijk en kun je wel wat handvatten gebruiken voor succesvol leiderschap? Lees dan m’n boek: Beginnen met leidinggeven doe je zo!
Hoe het met die manager en zijn secretaresse verder ging?
Ik besloot het gesprek te beëindigen en heb gezegd er later bij haar op terug te komen. Eerst wilde ik de manager even alleen spreken. Vervolgens heb ik de manager gezegd dat ik boos op hem ben. Ik ga niet naar andere oplossingen zoeken. Ga eerst écht met elkaar in gesprek om afspraken te maken hoe het anders kan. In een vervolggesprek heb ik met hun samen verkend wat hij van haar verwacht en wat hij graag anders zou willen. De secretaresse is hier aan gaan werken en dat ging uitstekend. Enige jaren later was zij de beste secretaresse die hij ooit heeft gehad. Hoe de secretaresse jaren later over hem dacht? Tja … die vertrouwensbreuk is nooit meer helemaal hersteld.
Wil jij succesvol leiderschap leren en meer vertrouwen wekken?
Geef een reactie