Stel je gaat naar de audicien. De man achter de toonbank luistert even naar je klachten, doet vervolgens zijn gehoorapparaten uit en geeft ze aan jou. “Doe deze maar in”, zegt hij. “Ik gebruik ze al jaren en ze werken heel goed. Thuis heb ik nog een extra stel liggen, dus dit paar mag u wel hebben.”
Je doet ze in, maar nu hoor je nog slechter. “Dit is verschrikkelijk”, zeg je. “Ik hoor allemaal ruis en bijgeluiden.”
“Hoe bedoelt u?” vraagt de audicien. “Ik kan er uitstekend mee horen. Doet u eens wat meer moeite.”
“Ik doe moeite genoeg. Ik hoor nog steeds alleen maar ruis en bijgeluiden.”
“Probeert u het geluid van mijn stem eruit te halen?”
“Dat lukt me niet, deze apparaten zijn niet goed.”
“Jeetje, wat bent u ondankbaar”, moppert de audicien. “En dat terwijl ik zo mijn best doe om u te helpen!”
Hoe groot is de kans dat je ooit nog teruggaat naar deze audicien.
Eerst de diagnose stellen, dan het recept voorschrijven. De vijfde en volgens mij belangrijkste eigenschap die Stephen Covey heeft beschreven om aandacht te hebben voor je teamleden.
Probeer jij een ander altijd eerst te begrijpen voordat je een oordeel hebt, je mening geeft of goede raad? Hoeveel tijd neem jij om écht te begrijpen wat er aan de hand is. Een van de belangrijkste dingen in de samenwerking is het ‘geheim’ van effectieve communicatie.
Van alle uren die je niet slaapt breng je de meeste tijd door met communicatie. Je doet er jaren over om te leren praten. Je leert lezen en schrijven. Maar heb je ook leren luisteren?
Echt luisteren! En dat doe je niet alleen met je oren!! Onderstaand vier dingen die essentieel zijn.
- Verplaats je in het wereldbeeld van de ander. Ga in andermans schoenen staan en bekijk de wereld vanuit zijn/haar gezichtspunt. Wat ziet, hoort en voelt de ander.
- Maak oogcontact en reageer met je mimiek op dat wat je hoort. Wat je laat zien is namelijk bepalend of de ander ervaart dat je luistert.
- Luister met je oren, ogen en hart.
- Stel je open op en wees bereid je te laten beïnvloeden door een ander.
Herken jij één van deze valkuilen bij jezelf?
- Luisteren om je mening, oordeel te kunnen geven.
- Luisteren en constant bedenken of jij zoiets ook hebt meegemaakt.
- Luisteren om ergens op in te haken en het verhaal over te nemen.
De ander oprecht willen begrijpen daar gaat het om! We zijn allemaal op zoek naar erkenning en waardering.
Het mooie is dat waarderend luisteren een van de weinige dingen is die je volledig zelf kunt doen en waar je direct mee kunt beginnen. 😀
Ben jij een goede luisteraar?
Wil je er meer over lezen bestel dan het boek van Stephen Covey. Een aanrader.
Michaela says
Dit is een mooie eye-opener Sonja. Ik zou willen zeggen dat ik goed luister, tegelijkertijd weet ik dat dat niet (altijd) zo is. Allerlei excuses kan daarvoor aandragen; geen tijd, de verteller doet lang over het verhaal, dat wat verteld wordt interesseert me niet of gewoon; ik heb geen geduld. Ongetwijfeld herkenbaar voor de lezer van jouw blog.
En hoe begripvol mijn excuus ook is, het is een teken van niet respect voor het verhaal van de ander. Goed luisteren is respect hebben voor elkaar en geduld hebben om het verhaal te bezinken. Gebrek aan tijd is dan niets anders dan je prioriteiten vergeten. Au.