Wil je dat medewerkers zelfstandig te werk gaan en vraagstukken zelf oplossen? Wil je graag dat ze zich verder ontwikkelen, en zelf meer de regie te nemen op het resultaat dat ze willen bereiken?
Als het antwoord ja is, dan is coachend leiderschap belangrijk.
Coachend leidinggeven is een begeleidende stijl van leidinggeven die valt onder het Situationeel Leiderschap Model, bedacht door Paul Hersey en Kenneth Blanchard. De andere stijlen zijn leiden, motiveren en delegeren. De meest effectieve leiderschapsstijl is per situatie verschillend. Het hangt af van de mate waarin een medewerker een taak goed kan volbrengen (inhoud) en van de houding van de medewerker (motivatie).
Coachend leiderschap is je medewerkers op een positieve manier aanspreken op hun verantwoordelijkheid en op hun gedrag, op de effecten van hun houding en hun manier van communiceren. Met als doel om de afgesproken resultaten te halen en de klanttevredenheid te vergroten.
Je medewerkers coachen is leidinggeven aan de ene kant, wat betekent dat je doelen stelt, verwachtingen uitspreekt en nastreeft dat deze doelen behaald worden. En aan de andere kant ben je jouw medewerkers aan het ondersteunen zodat ze zich steeds verder kunnen ontwikkelen in hun werk en in de organisatie. Je stuurt én begeleidt je medewerkers als ze situaties niet aankunnen of te weinig motivatie hebben. Dit betekent constant bezig zijn met bijsturen, overleggen, feedback geven en delegeren. Voortdurend aandacht hebben voor je medewerkers en zorgen dat je hier voldoende tijd en aandacht voor hebt.
Wat doe je als coachende leider:
- Zorg dat je je teamleden goed kent om het beste uit iedereen halen. Wat zijn hun communicatiestijlen, waar worden ze blij van of juist niet en zet iedereen op de juiste plek in het team.
- Communiceer duidelijk en helder over jouw verwachtingen. Welke doelen zijn er gesteld en wat verwacht je hierin van elk teamlid.
- Geef feedback én vraag om feedback.
- Maak ruimte voor ontwikkeling, om te leren en om fouten te maken. Fouten maken zijn coachmomenten: ‘wat ging er mis en wat heb je ervan geleerd.’
Wat zijn de valkuilen:
- Je benoemt wat er fout gaat en vergeet complimenten te geven.
- Je verplaatst je onvoldoende in de problemen van je medewerker.
- Je geeft te weinig (of geen) feedback op problemen in het werk.
- Je laat matige werkuitvoering te lang lopen zonder in te grijpen.
- Je geeft te weinig blijk van jouw vertrouwen en steun.
- Je zit er te veel ‘bovenop’, waardoor medewerkers moeilijk eigen initiatieven kunnen ontplooien.
Het maximale uit je werknemers in vijf punten:
- Het is duidelijk wat er verwacht wordt.
- Er zijn geen overbodige regels over hoe het werk gedaan moet worden en ook geen overbodige vergaderingen.
- Creatieve oplossingen van medewerkers worden ondersteund door de organisatie en goed uitgevoerd werk wordt beloond en erkend.
- Leidinggevenden zien en erkennen de gevoelens van medewerkers. Ze begrijpen hoe hun beslissingen de medewerkers zullen beïnvloeden en helpen hen met hun emoties om te gaan.
- Leidinggevenden én medewerkers ervaren hun werk als betekenisvol en zijn toegewijd aan hun organisatie.
Wil jij groeien in coachend leiderschap?
Neem dan contact met me op voor een gratis intake om vast te stellen wat je wilt leren.
Geef een reactie