Een medewerker die zijn afspraken niet na komt, vaak te laat komt, tijdens een belangrijke vergadering met z’n telefoon bezig is, andere collega’s – achter hun rug om – bekritiseert. Zeg je er wat van, of laat je het zitten?
We zouden onze medewerkers (vaker) moeten aanspreken op hun gedrag. En toch doen we het niet.
Het zijn vaak lastige gesprekken die we uitstellen. De reden van ons uitstelgedrag? We willen de werkrelatie goed houden, we zijn bang de ander te kwetsen of weten niet goed hoe we het aan moeten pakken.
Elkaar aanspreken is belangrijk voor de sfeer op het werk
Elkaar aanspreken is heel belangrijk is mijn ervaring. Het is belangrijk dat iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt, het is nodig om te leren én om de sfeer in de groep te bewaken.
Hoe doe je het goed en voorkom je dat de relatie verslechtert of dat jouw emoties te sterk een rol spelen?
Ten eerste spreek je collega’s altijd aan met respect. Neem de ander even apart en als je het voor de groep doet, doe dit dan om aan de groep te laten zien welk gedrag wel of niet gewenst is. Doe het zo snel mogelijk en bereid je gesprek voor. Wat wil je dat de ander verandert en hoe kun je jouw boodschap het beste overbrengen. Wat vind je niet goed en wat vind je wel goed en waar kun je jouw collega een compliment op geven. Ook is het belangrijk om het gesprek een vervolg te geven.
8 simpele tips om je collega’s effectiever aan te spreken:
- Maak heldere afspraken in het team en neem hierin ook mee wat je verwacht in het gedrag van je medewerkers.
- Zorg dat jij jezelf prettig en op je gemak voelt in je leidinggevende rol. #Leiderschap
- Maak tijd voor zelfreflectie en vraag om kritische feedback op je eigen functioneren.
- Achterhaal wat de oorzaak is van het gedrag dat je ziet waar je ontevreden over bent. Probeer het te begrijpen en vorm dan pas je mening.
- Weet waar jouw trigger zit en zorg ervoor dat jij je eigen emoties kunt beheersen.
- Weet waar je de ander op aan wilt spreken. Praat niet over elk wissewasje, spring niet overal bovenop én ga wel het gesprek aan als je andere verwachtingen hebt.
- Kijk ook naar de dingen waar je wel blij mee bent, zodat je ook regelmatig een compliment kunt geven.
- Bereid het gesprek voor, zorg ervoor dat je voldoende feiten en voorbeelden kunt benoemen en neem de tijd voor het gesprek.
Belangrijkste tip!
‘Je kunt maar één persoon écht veranderen in je leven, en dat ben jezelf.’
Wat wil jij veranderen als het gaat om het aanspreken van je medewerkers en collega’s?
Wat zijn de randvoorwaarden voor een goede aanspreekcultuur?
Zorg voor een veilige bedrijfscultuur
Voor succesvolle teams is het essentieel dat teamleden zich psychologisch veilig voelen, om het eens én oneens te zijn, om op onderdelen gelijk én op andere onderdelen anders te zijn, om soms te verbinden en soms je eigen koers te varen. Het actief werken aan een psychologisch veilige omgeving is de basis voor het ontwikkelen van de moed om elkaar aan te spreken en scherp te houden.
Creëer ruimte om spannende dingen te delen
Aanspreken en het (bij)sturen van gedrag worden gezien als basis leiderschapsvaardigheden. Toch vindt bijna iedereen het spannend, en dat is heel normaal. Het is belangrijk dat we meer openheid creëren over de spanning die samenhangt met het aanspreken van collega’s en medewerkers.
Zorg voor balans tussen ruimte geven en grenzen stellen
In Nederland willen we graag draagvlak creëren en kennen we allemaal de uitspraak: ‘hard op de inhoud, zacht op de persoon’. Dit kan ertoe leiden dat we lastige boodschappen te veel ‘nuanceren’ en geen grenzen stellen aan gedrag. Aanspreken gaat over de vrijheid om het werk naar eigen inzicht in te vullen, en wel binnen de kaders die daarvoor opgesteld zijn.
Geen aanspreken zonder afspreken
In veel organisaties worden afspraken gemaakt over kpi’s, persoonlijke targets en zijn de (kern)waarden wel helder. En dan heb je het nog wel concreter te maken. Hóe ga je iets realiseren? Wat verwacht je van de ander en wat mogen ze van jou verwachten? Wat is okay en wat is niet okay qua gedrag?
Geef een reactie