Weet jij wat dit betekent? Perceptie is projectie? Je ziet wat je wilt zien. Je hoort wat je wilt horen. Je denkt dat iedereen belangrijk vindt waar jij mee bezig bent. Je veronderstelt dat anderen net zoveel belang hechten aan de thema’s waar jij je over opwindt als jij.
Deze uitleg zorgt voor meer begrip én het blijft behelpen.
Soms zijn er praktijkvoorbeelden die het écht duidelijk maken!
Dit voorbeeld zag ik kort geleden bij WNL op zondagochtend. Ik schets even het plaatje. Rick Nieman – je weet wel die oud nieuwslezer en nu nieuwe presentator van het programma – is in gesprek met een aantal gasten.
Rick zit links in beeld op het puntje van z’n stoel en is enthousiast en gretig in zijn vraagstelling. Rechts naast hem staat een bank en hierop zitten de gasten. Deze keer o.a. Hans Wiegel, minister Melanie Schulz van Verkeer en Waterstaat en Marten Blankesteijn, de oprichter van Blendle, de online nieuws-kiosk. Ze praten over het lekken van informatie uit de troonrede.
Het gesprek ging ongeveer als volgt:
Rick Nieman: “Onvoorstelbaar toch dat het ieder jaar hetzelfde is, alle informatie staat een paar dagen voor de troonrede al in de krant! De journalisten zitten elkaar allemaal te verdringen voor een scoop. Wie heeft als eerste het nieuws? Mevrouw Schulz wat gaan jullie daaraan doen, kún je er wat aan doen?”
Melanie Schulz: “Het is inderdaad te gek voor woorden. Ik vind dat de persoon die lekt opgespoord en strafrechtelijk vervolgd moet worden.”
Rick Nieman: “Meneer Wiegel wat vindt u hiervan, moet dit inderdaad gebeuren en zo ja hoe kom je erachter wie er gelekt heeft?”
Hans Wiegel: “Ik vind wel dat je het aan moet pakken, maar ik denk dat de kans groot is dat er dan ook een minister of staatssecretaris op moet stappen. Deze informatie lekken gaat via iemand die in de top zit, dat kan niet anders.”
Rick Nieman: “Wat vind jij hier nu van Marten”, vraagt hij aan de oprichter van Blendle.
Marten Blankesteijn: “Het interesseert me helemaal niets dat het al eerder in de krant staat en ik denk dat de meeste Nederlanders het niet interesseert. Als de redacties van de kranten denken dat ze hiermee meer kranten verkopen, hebben ze het volgens mij helemaal mis!”
Iedereen schiet in de lach en het belang van het onderwerp is van groot naar klein gebracht.
Wat jij als leidinggevende hiermee kunt?
Daar ben ik héél benieuwd naar.
Wat is jouw antwoord op deze vraag?
Geef een reactie