Zou je graag willen dat medewerkers beter naar je luisteren?
Wil je dat ze met je meedenken?
Wil je ze beter begrijpen?
Is het antwoord hierop ja, dan is de volgende vraag: hoe doe je dat?
Het meest simpele antwoord: per direct stoppen met de volgende woorden of uitspraken in de gesprekken die je hebt.
Nooit en altijd. Jij bent ook áltijd te laat. Jij doet de dingen áltijd op het laatste moment. Jij bent ook nóoit tevreden. Ik weet niet hoe het met jullie zit? Ik heb direct de neiging op het woordje nooit of altijd te reageren. Het klopt namelijk niet. Ik ben ook wel eens op tijd. Ik doe dingen ook op tijd. Ik ben vaak heel tevreden.
Waarom heb je niet ….. ????? Hoe mooi zou het zijn om te horen wat een ander wél bedoelt. Stel jij bent ontevreden omdat één van je teamleden zijn afspraak niet nakomt. Wat denk je dat er gebeurt als je vraagt: waarom kom jij je afspraken niet na? Hij gaat in de verdediging, omdat de vraag als een aanval voelt. Wat je wel zou kunnen vragen? ‘Wat heeft ervoor gezorgd dat jij je afspraak niet bent nagekomen.’
Wat is er mis met ….? Waarom kunnen we niet …..? Twee hele normale vragen om een idee in de groep te gooien. Vragen die ook hele normale antwoorden opleveren. Namelijk een opsomming van wat er mis is. Wat de redenen zijn waarom iets níet kan. Is dit wat jij wilt weten? Nee, je wilt steun voor je idee. Wat je dus beter kunt zeggen: ‘ik vraag me af wat de voordelen zouden zijn als we …..’ Op deze manier nodig je de ander uit te denken aan wat wél mogelijk is.
Dat is een slecht idee. Het woord slecht is onbewust gekoppeld aan woorden zoals vreselijk, afschuwelijk, stom, fout, enz. Wanneer je tegen iemand zegt dat ie een slecht idee heeft, loop je de kans dat je de boodschap automatisch aan vervelende dingen uit het verleden koppelt. Hiermee geef je de ander een vervelend gevoel. Als dit niet je bedoeling is, zeg dan wat je wel bedoelt: ‘ik zie nog niet hoe dit idee zou kunnen werken.’ De kans dat je open in gesprek blijft, is hiermee vele malen groter.
Je zou beter …. of zou je niet beter …. Van die zinnetjes die je ouders vroeger tegen je zeiden. Het effect hiervan is dat het kind in je wakker wordt. Het motiveert meestal niet om het gevraagde gedrag te vertonen. Vraag gewoon wat je wil op een directere manier. ‘Ik wil graag dat je …. voor me doet ‘
Je zou moeten begrijpen dat… Vind jij het ook zo vervelend als een ander dat tegen je zegt? Hoezo, ik zou moeten begrijpen? Waar denk je dat ik mee bezig ben? Ik doe echt mijn best je te begrijpen. Wanneer jij het wat beter uitlegt, begrijp ik het misschien. Hou het bij jezelf. ‘Wat ik graag duidelijk wil maken is …..’
De effectiviteit van jouw communicatie is de reactie die je terugkrijgt.
Krijg jij een andere reactie dan je had verwacht?
Wát en hóe kun je het dan anders zeggen.
Ken jij nog meer van die uitspraken, taalpatronen, die niet het juiste effect hebben? Ik hoor het graag van je.
Geef een reactie