Ik weet niet óf het waar is, ik ga ervan uit dát het waar is. Dit versterkt mij en verruimt mijn mogelijkheden.
Waar heb ik het over?
Over vooronderstellingen, aannames die richting geven aan je gedachtepatroon, een positief effect hebben op je eigen gedrag en daarmee op het gedrag van anderen. Super, toch?
1. De betekenis van je communicatie is de respons die je krijgt.
Voor hoeveel procent ben jij verantwoordelijk voor je communicatie? 100%.
Voor hoeveel procent verantwoordelijk voor de respons op je communicatie? 100%.
Dit als waarheid zien en actief toepassen, betekent dat je de niet begrijpende reactie van een ander anders oppakt.
Als de ander je niet begrijpt, heeft het niet veel nut om dezelfde woorden op dezelfde manier (of iets harder) te herhalen. Let maar eens op in je omgeving hoe vaak dat gebeurt. Je moet de boodschap dan op een andere manier communiceren, zodat je wel begrepen wordt.
2. De woorden die wij gebruiken zijn NIET de gebeurtenis of de zaak die zij weergeven.
We gebruiken woorden die een concrete betekenis hebben zoals een tafel of een stoel. Van concrete dingen kan iedereen een plaatje maken en die plaatjes lijken op elkaar. Hoe zit het met de abstracte woorden, die we in onze communicatie gebruiken? We willen goed met elkaar communiceren zeggen we tegen elkaar. Klopt, iedereen is het ermee eens, maar wat betekent dit. Hoe klinkt goede communicatie, hoe ziet het eruit, wat doe je wel, wat doe je niet?
Als je merkt dat je elkaar niet begrijpt, vraag dan door wat de ander met een bepaalde opmerking bedoelt.
3. De állerbelangrijkste informatie over iemand is zijn gedrag.
Wat je ziet en hoort in gesprekken met anderen is gedrag. Wát wordt er gezegd, hoe klinkt de stem, hoe is het spreektempo en wát laat iemand nog meer zien in houding, mimiek. Het zichtbare gedrag zorgt voor een bepaalde indruk en leidt vaak tot een oordeel. Of dit oordeel klopt is maar de vraag. Gedrag is het topje van de ijsberg, alles wat onder water zit, daar kun je niet direct bij.
Wat doet het zichtbare gedrag van de ander met jou? Welke vragen kun je stellen om te weten komen waarom de ander zich zo gedraagt.
4. Gedrag is aanpasbaar en het huidige gedrag is de beste keus die er is.
Gedrag waar je niet blij mee bent, wat niet beantwoordt aan jouw verwachtingen, kan irritatie oproepen.
Door te beseffen dat het gedrag van de ander voor hem of haar, op dat moment, de beste keus is, beperk je de irritatie en roep je nieuwsgierigheid op. Gedrag laat zien wat de persoon als belangrijk ervaart, het beschermt en houdt de ander gezond. Gedrag waar je niet blij mee bent, heeft wel een goede bedoeling. Als je open staat voor deze gedachte ga je anders kijken, anders reageren, zodat je een andere reactie terugkrijgt en beter in staat bent de ander te helpen effectiever gedrag te vertonen.
5. Iemands gedrag staat niet voor de persoon die hij is. Accepteer de persoon, verander het gedrag.
Een mooie uitspraak die ik een keer heb gelezen over een dochter van drie tegen haar moeder. De moeder zegt: “wat ben jij vervelend”. Waarop de dochter antwoord: ‘mama, ik ben niet vervelend, ik doe vervelend”.
Ieder mens is goed en af en toe doe je dingen die niet handig zijn. Wanneer je met jezelf of anderen communiceert spreek dan in positieve termen op identiteitsniveau. Dus: je bent aardig en doet het soms helemaal verkeerd.
Hoe kunnen deze aannames jou helpen in je rol als beginnend leidinggevende? Ik hoor het graag.
Geef een reactie