Als beginnend leidinggevende komt een keer het moment dat je een presentatie moet geven voor je groep, of een onderwerp toelichten in het werkoverleg. Hoe maak je dit nu leuk voor jezelf, voor je groep en krijg je er energie van? Mijn antwoord hierop is:
Maak gebruik van het 4-mat model!
Ik word opnieuw blij als ik denk aan mijn eerste ervaringen met het model. Het was onderdeel van een workshop voor collega’s. Het ging over de leerstijlen van Kolb en het antwoord op de vraag: hoe kun je toehoorders met verschillende leerstijlen, bij de les houden. Geweldig, wat een mooie middag was dat. Door het model in de workshop actief toe te passen, was er volop interactie en een applaus na afloop. Ik had, na mijn presentatie, zoveel energie dat ik tijdens het vervolg niet rustig kon zitten. Een rondje om het gebouw rennen, daar had ik meer behoefte aan. Tegelijkertijd dacht ik alleen maar: hét wérkt!
Het 4-mat model is een geweldig hulpmiddel in alle situaties waar je te maken hebt met informatie overdracht. Onmisbaar gereedschap. Hoe kun jij de informatie die je over wilt brengen zo aantrekkelijk mogelijk maken? Wat zorgt ervoor dat je de aandacht van de ander kunt vasthouden? Hoe kun je rekening houden met de verschillende behoeftes en leerstijl van mensen? Hoe zorg je ervoor dat iedereen aan zijn trekken komt?
Er zijn vier vragen die beantwoord moeten worden:
1. Waarom? Waarom is de informatie, het verhaal dat jij vertelt belangrijk voor je luisteraars of lezers? Gemiddeld 55% van de mensen heeft behoefte aan het antwoord op deze vraag.
Passend bij de leerstijl van de bezinner. Zij zijn geïnteresseerd in anderen, fantasierijk en emotioneel. Het meest ontwikkeld is het concreet ervaren en het nadenken over de opgedane ervaringen.
2. Wat? Wat is de kern van de informatie die jij wilt overbrengen? De theorie, waar gaat het over. Kennis, feiten, gegevens. Wat wil je dat de ander onthoudt, opschrijft? Gemiddeld 22% van de mensen wil graag antwoord op deze vraag.
Passend bij de leerstijl van de denker. Zij zijn minder geïnteresseerd in mensen en meer in abstracte begrippen, de theorie. Het meest ontwikkeld bij denkers is het vormen van abstracte begrippen door het trekken van conclusies, gecombineerd met nadenken over opgedane ervaringen.
3. Hoe? Hoe pak je het aan? Wat zijn de meest handige stappen, om dat wat je vertelt, in de praktijk toe te passen? Wat wil je dat jouw luisteraar of lezer het eerst doet en wat moet ie vooral niet vergeten? Gemiddeld 18% van de mensen heeft vooral de behoefte de aanpak en stappen te leren kennen.
Passend bij de leerstijl van de beslisser. Beslissers leggen de nadruk op het praktisch toepassen van ideeën, minder op het omgaan met mensen. Het meest ontwikkeld bij beslissers is, het vormen van abstracte begrippen door conclusies te trekken, gecombineerd met actief experimenteren.
4. Wat? Wat betekent jouw verhaal of tekst in de praktijk? Wat kan jouw luisteraar of lezer ermee in de praktijk? Gemiddeld 22% van de mensen willen vooral een antwoord op deze vraag.
Passend bij de leerstijl van de doener. Doeners zijn snel enthousiast in het uitvoeren van plannen. Zij kunnen zich gemakkelijk aanpassen aan omstandigheden, maar bezitten minder analytisch vermogen. Het meest ontwikkeld is het concreet ervaren, gecombineerd met actief experimenteren.
De volgorde
De volgorde van het beantwoorden van de vragen is zoals bovengenoemd. Deze volgorde is superbelangrijk omdat mensen met de waaromvraag het meest ongeduldig zijn. Als zij niet tijdig een antwoord krijgen, haken ze af. De mensen die willen weten wat het in de praktijk betekent, hebben het meeste geduld. Vandaar dat dit als laatste aan bod kan komen.
Conclusie
Wat kun je nu met deze kennis over het 4-mat model in de praktijk?
Door dit model te gebruiken hoef je niet te weten welke leerstijl en voorkeur jouw luisteraar of lezer heeft, omdat je álle behoeftes invult. Op deze manier kun je de aandacht van iedereen vasthouden. Super toch?
Je kunt deze kennis gaan toepassen in álle situaties waar je te maken hebt met informatieoverdracht. Dus gebruik 4-Mat, hét communicatiemodel van deze tijd. 4-Mat, in vier stappen, succes verzekerd. Overal en altijd.
Geef een reactie