Ben jij een midden-manager?
Dan benijd ik je niet. Je moet tegenwoordig een duizendpoot zijn, hebt kritische en veeleisende medewerkers en ook nog eens superieuren die je tegelijkertijd negeren en overvragen.
Je medewerkers willen worden gecoacht en niet gestuurd. Persoonlijke aandacht hebben ze nodig en die probeer je ze natuurlijk te geven, naast alle andere management-taken die je op je bordje hebt liggen.
Wat vind jij eigenlijk van je eigen baas, je manager, je directeur? Zit je wel eens op hem of haar te vitten?
Begrijpt hij of zij jou goed en krijg je genoeg ruimte om de dingen op jouw manier te doen?
Als het antwoord ja is. Gefeliciteerd!! Houden zo.
Is het antwoord nee, dan heb ik ook een vraag aan jou.
Hoe goed ken jij je baas eigenlijk en hoe kun je op een positieve manier invloed uitoefenen op de uitkomst(en) van het gesprek?
Met behulp van jouw antwoorden op onderstaande vragen kun je dit helder krijgen:
- Wat is de meest kenmerkende kleur van je baas in stijl van communiceren en samenwerken?
- Wat zijn kernkwadranten van je baas om rekening mee te houden?
- Wat zijn de verwachtingen van je baas ten opzichte van jou?
Wat is de kleur van je baas?
Het is goed om een inschatting te maken van de kleur van je baas (volgens het DISC model van William Marston) en zijn of haar favoriete manier van werken. Als jij in staat bent hierbij aan te sluiten, kun je invloed uitoefenen op de uitkomst van het gesprek.
Natuurlijk is je baas in staat alle kleuren te gebruiken. Net zoals jij alle kleuren in je hebt, heeft je baas dat ook. En hij of zij heeft ook meestal ook één of twee kleuren die het meest kenmerkend zijn. Hier kun je gebruik van maken. Een ‘rode’ leidinggevende zal bijvoorbeeld niet snel uit zichzelf hulp aanbieden. Je zult het actief én op de juiste manier moeten te vragen.
Welke kleur heeft jouw baas? Welke omschrijving past volgens jou het beste?
- Heb je een ‘rode’ baas? Snel in de besluitvorming, ziet het grote plaatje, is direct en sterk taak- en resultaatgericht?
Zorg dan voor snelle gesprekken. Wees niet vaag, houd geen lange verhalen. Weet van te voren wat je wilt bereiken in het gesprek, bereid je goed voor en kom snel to the point. Wees specifiek en concreet. Als je vragen hebt, stel dan precieze vragen waar je een antwoord op wilt. Als je nog dingen hebt uit te zoeken, zeg dit dan en geef ook aan wanneer je het uitzoekwerk klaar zult hebben. Nogmaals: wees zo specifiek en concreet mogelijk. Als je een keer meer tijd wilt om ergens over te brainstormen, omdat je hulp nodig hebt, maak dan een afspraak hiervoor. Kondig het aan, zodat je baas er rekening mee kan houden.
- Heb je een ‘blauwe’ baas? Sterk analytisch en systematisch werkend. Die kritische vragen stelt om ervoor te zorgen dat de kwaliteit goed is en met aandacht luistert?
Wees dan zelf zorgvuldig en doordacht in het verhaal dat jij vertelt. Benoem de specifieke stappen en heb ook de details paraat indien nodig. Heb je de details niet paraat, vraag dan door wat hij of zij nog meer wil weten en zorg in een volgend gesprek voor de antwoorden.
- Heb je een ‘gele’ baas? Enthousiast, inspirerend, iemand die mooie verhalen vertelt, makkelijk communiceert en behalve over de inhoud ook makkelijk over gevoelens en emoties praat?
Zorg ervoor dat je enthousiast bent over zijn of haar plannen en benoem de dingen waar je vooral blij mee bent. Stel vragen over de dingen die jij graag wilt weten, zodat hij of zij nog meer kan vertellen. Vraag om hulp, zodat je baas je kan helpen met dingen die jij nog lastig vindt.
- Heb je een ‘groene’ baas? Betrouwbaar, evenwichtig, geduldig en rechtvaardig, die goed kan luisteren en graag zijn tijd beschikbaar stelt om te helpen?
Wees zelf geduldig en rustig in de gesprekken, ga niet te snel. Besteed tijd aan de relatie en val niet direct met de deur in huis. Stel vragen die zorgen voor meer zekerheid over de besluitvorming. Weet zelf wat je wilt bereiken en neem de tijd in de gesprekken om hier aandacht voor te hebben.
Door eerst aan te sluiten bij je baas zorg je voor verbinding, oefen je invloed uit en beweeg je de ander ertoe met jou mee te bewegen.
Wat zijn kernkwadranten van je baas om rekening mee te houden?
Je baas heeft bepaalde kwaliteiten die kenmerkend zijn. Als je gevraagd wordt zijn of haar kwaliteiten te noemen, welke komen dan als eerste bij je op? Het zijn waarschijnlijk kwaliteiten die passen bij de kleur van je baas.
Voor iedere kleur kun je een aantal kernkwadranten van Daniel Ofman maken.
Een ‘rode’ baas herken je als volgt:
Kwaliteit: Daadkracht Valkuil: Dominantie
Allergie: Besluiteloosheid Uitdaging: Geduld
Ben je zelf ook daadkrachtig, dan is de uitdaging af en toe bewust op de rem te trappen en jezelf af te vragen of jullie samen overal aan hebben gedacht. Soms is geduld – even tot 10 tellen, of juist niets doen – beter dan direct in actie komen.
Ben je gevoelig of allergisch voor dominant gedrag van je baas? Realiseer je dan dat de kwaliteit die erachter zit daadkracht is. Dat jij ook iets van die daadkracht hebt te ontwikkelen door te weten wat je wilt en dit onder woorden kunt brengen.
Een ‘blauwe’ baas herken je als volgt:
Kwaliteit: Gedetailleerd Valkuil: Muggenziften
Allergie: Onzorgvuldig Uitdaging: Loslaten
Ben je zelf ook gedetailleerd en sterk analytisch, dan is de uitdaging het grotere doel voor ogen te houden. Waar wil je naartoe en wat is er in ieder geval nodig om daar te komen, zodat jullie alvast stappen kunt zetten.
Ben je allergisch voor te veel details omdat je alleen maar het grotere plaatje voor ogen hebt. Realiseer je dan dat gedetailleerd zijn helpt om het grotere plaatje compleet te maken. Het helpt je de juiste dingen te doen en zo min mogelijk fouten te maken. Wees blij met de details die jou helpen met het geheel.
Een ‘gele’ baas herken je als volgt:
Kwaliteit: Enthousiasme Valkuil: Onbezonnenheid
Allergie: Strakheid Uitdaging: Realisme
Ben jij ook snel enthousiast en mag je graag vertellen om zo het verhaal, de toekomst, nog mooier en groter te maken? Dan is het de uitdaging om de realiteit in de gaten te houden. Waar staan jullie nu? Wat moet er in de dagelijkse praktijk vooral gebeuren waar mensen direct iets aan hebben?
Ben je juist allergisch voor al te enthousiaste verhalen omdat je weet dat het in de praktijk vaak anders werkt. ga dan eerst mee in het enthousiasme en hoor de positieve dingen aan, zodat je op enig moment ook de minpunten kunt benoemen om samen een realistischer beeld te krijgen.
Een ‘groene’ baas herken je als volgt:
Kwaliteit: Behulpzaamheid Valkuil: geen nee zeggen
Allergie: Egoïsme Uitdaging: opkomen voor eigen belang
Ben jij ook behulpzaam, kun je moeilijk nee zeggen, dan is de uitdaging om te weten wat jouw belang is, waar jij in ieder geval rekening mee wilt houden. Om assertief te zijn en op te komen voor jezelf. Dit om de belangen van jezelf en jouw team in de gaten te houden in relatie tot het grotere doel van de afdeling en de organisatie.
Ben je juist allergisch voor overal rekening mee houden, iedereen willen helpen omdat het niet opschiet. Realiseer je dan dat degene die behulpzaam is graag rekening houdt met de belangen van de ander. Wat zijn jouw belangen en wat zijn de belangen van de ander? Hoe kun je met beide rekening houden?
Wat zijn de verwachtingen van jouw baas?
Als je weet wat de kleur van je baas is, en wat zijn of haar kernkwadranten zijn, wat verwacht hij of zij dan van jou in jouw manier van werken, in jouw aanpak? Hoe ziet je baas het graag?
Stel dat jij hem of haar zou zijn – met zijn of haar kleur, zijn of haar kwaliteiten – wat verwacht je dan van jezelf? Ga eens op de stoel van je baas zitten en kijk eens naar jezelf.
- Wat zou je tegen jezelf zeggen?
- Welke tips zou jij jezelf geven om dingen te doen of juist niet te doen?
Ga eens in gesprek met je baas over zijn of haar verwachtingen. Wat is zijn of haar visie op leidinggeven? Wat verwacht je baas van jou op dit gebied en welk resultaat wil hij of zij graag van jouw zien? Wat is belangrijk in de samenwerking en communicatie?
Door hier een gesprek over aan te gaan zorg je ervoor dat je het bespreekbaar maakt en je er zichtbaar invulling aan kunt geven. Hoe duidelijker, hoe beter. Verwachtingen die niet uitgesproken worden, kunnen leiden tot teleurstelling, terwijl jij je hier niet bewust van bent. Je helpt jezelf en je baas enorm om de wederzijdse verwachtingen uit te spreken en elkaar beter te begrijpen en waarderen.
Spreekt het verhaal je aan en wil je ermee aan de slag om het nog beter te snappen én te gebruiken?
Download bijbehorende opdracht
Wat deze opdracht jou in de dagelijkse praktijk oplevert is een beter contact en betere samenwerking met je baas.
Een betere vertrouwensrelatie en meer onderling begrip.
Je creëert meer ruimte voor jezelf om de dingen op jouw manier te doen.
Dat wil jij toch ook?
Geef een reactie