Zie je het voor je? Leiding geven aan een team waarin alles lekker loopt. De medewerkers zijn goed in hun vak en vinden het heerlijk om pro-actief bezig te zijn. Alles doen wat mogelijk is om hun klanten te helpen. Je geeft doelen en verwachtingen aan, geeft aandacht en een luisterend oor en het loopt als vanzelf. Het leven is een feest en je gaat iedere dag fluitend naar je werk.
Klopt dit plaatje? Geweldig, ga vooral zo door. Klopt het niet? Wat kun je dan doen om dit te bereiken?
Er zijn zes succesfactoren voor een succesvol team. Zes factoren die allemaal voldoende tijd en aandacht nodig hebben.
Heldere doelstellingen: als jouw team niet weet wat de doelstellingen zijn, weten ze ook niet welke prestaties en resultaten geleverd moeten worden. Zorg voor helderheid door:
- Eerst te denken en dan te doen
- Voortgang te bewaken
- Regelmatig te evalueren hoe het gaat
Gezamenlijke verantwoordelijkheid: al jouw teamleden hebben invloed op en zijn (mee) verantwoordelijk voor het eindresultaat. Geef zelf het goede voorbeeld en stimuleer je teamleden om:
- Iets van elkaar over te nemen
- Iets voor elkaar over te hebben
- Elkaar te steunen
Open communicatie: het is belangrijk dat jouw teamleden elkaar goed informeren, elkaar aanspreken op ongewenst gedrag, goed kunnen luisteren en voor hun mening uitkomen. Ook hier geef je het goede voorbeeld en stimuleer je door:
- Elkaar volledig te informeren
- Elkaar feedback te geven
- Voor je mening uit te komen
Wederzijds respect: al jouw teamleden hebben eigen kwaliteiten, vaardigheden en deskundigheden en natuurlijk ook beperkingen. Maak optimaal gebruik van de kwaliteiten van je teamleden en respecteer hun beperkingen. Zorg ervoor dat je elkaars kwaliteiten en valkuilen kent en ga hier goed mee om door:
- Naar elkaar te luisteren
- De ander erbij te betrekken
- Waardering uit te spreken
Flexibiliteit: hoe ga jij om met belangrijke veranderingen en onverwachte dringende situaties. Hoe gaan je teamleden hiermee om? Zorg ervoor dat jullie:
- Leren van fouten
- Bereid zijn nieuwe dingen uit te proberen
- Nieuwsgierig zijn naar nieuwe mogelijkheden
Initiatief tonen: wat kunnen jouw teamleden nog meer doen om de klanten goed van dienst te zijn. Kunnen ze verder kijken dan hun taakomschrijving en uit eigen beweging zaken oppakken? Laat vooral merken dat je het waardeert als ze:
- Vooruit kijken
- Ideeën uitspreken
- Voorstellen doen
- Actie ondernemen
Stel dat jij jouw team een cijfer zou geven van 0 tot 10 voor deze zes succesfactoren. Hoe staat het ervoor bij jou in het team? Sta jij al op een 10? Zo nee, welke eerste stap kun jíj zetten om het ideaal plaatje te bereiken?
Tip: wellicht kun je het ook eens aan je teamleden vragen wat hun score is als ze een cijfer zouden geven. Waar sta je gemiddeld en welke stappen kun je samen zetten?
Geef een reactie