Het DISC model met de vier kleuren – rood | blauw | groen | geel – is een ideaal hulpmiddel om je medewerkers beter te leren kennen.
Rode mensen zijn krachtig in hun lichaamstaal. Ze hebben een stevige handdruk, maken oogcontact en houden afstand tot anderen. Gele mensen zoeken juist toenadering: ze raken hun gesprekspartner graag aan, komen vaak dichtbij en gebruiken expressieve gebaren. Groene mensen staan bekend om het vriendelijke oogcontact en de relaxte lichaamshouding. Ook maken ze kleine gebaren terwijl ze praten. Blauwe mensen zijn het tegenovergestelde: ze hebben een gesloten lichaamshouding, praten zonder gebaren en houden afstand tot anderen.
Een model kennen óf een model gebruiken. Dat zijn twee verschillende dingen.
Hoe kun je als leidinggevende je mensen beter leren kennen met behulp van de kleuren?
Met als uiteindelijke doel om ze nog beter te begrijpen, en nog beter samen te werken om van toegevoegde waarde te zijn voor de klanten.
Hoe werkt het kleurenmodel?
De kleuren van het DISC-model zeggen iets over gedrag, over hoe mensen iets doen, en niet over waarom dit zo is. Je kunt niet in de mensen kijken, je weet niet waarom ze doen wat ze doen.
De DISC kleuren gebruiken om je medewerkers beter te leren kennen, zonder waardeoordeel, daar gaat het om
Carl Jung heeft twee types mensen onderzocht:
- Introverte versus extraverte mensen: Introverte mensen hebben regelmatig tijd voor zichzelf nodig om zich weer op te laden en nieuwe energie te krijgen. Ze vinden het fijn om alleen te werken. Het thuiswerken in Corona-tijd bevalt ze wel. Extraverte mensen krijgen juist energie van andere mensen om hen heen en ze vinden het fijn om samen met collega’s op kantoor te zijn.
- Denkers versus voelers: Zijn ze denkers dan nemen ze beslissingen met het hoofd en zijn ze vooral beschouwend en rationeel. Zijn ze voelers dan nemen ze beslissingen met hun hart en werken ze meer op basis van intuïtie.
Door deze eigenschappen te verbinden met een kleur kun je ze makkelijker onthouden.
- De extraverte denker doet rood.
- De introverte denker doet blauw.
- De introverte voeler doet groen.
- De extraverte voeler doet geel.
Belangrijk om te weten: ieder mens heeft alle kleuren in zich, en álle kleuren zijn even waardevol. De kleuren staan voor zichtbaar gedrag. Je herkent je medewerkers in een kleur door het gedrag wat erbij past.
De kleuren rood, blauw, groen en geel kort samengevat
- Reageren je medewerkers direct en nemen ze snel beslissingen in kwesties die om actie vragen, en raken ze snel geïrriteerd bij trage sprekers? Dan hebben ze een rode kleur.
- Werken je medewerkers vooral planmatig op basis van een goede analyse, langzaam en voorzichtig, dan is blauw hun kleur.
- Groen staat voor een rustige reactie, zorgvuldig luisteren naar hun collega’s die ergens mee zitten en ze hebben de neiging om conflicten uit de weg te gaan.
- Zijn je medewerkers wars van routine, zijn ze vooral op plannen voor de toekomst gericht op een enthousiaste en impulsieve manier? Dan is geel hun kleur.
Behalve de positieve kanten van iedere kleur zijn er ook negatieve kanten, valkuilen die de werkrelatie kunnen verstoren of de voortgang in het werk kunnen belemmeren. Door je bewust te zijn van deze valkuilen, die we dus allemaal hebben, kun jij je mensen hier bewust van maken en ze helpen niet in die valkuil te trappen.
- Rood: Doordrammen dat iets per se op een bepaalde manier moet gebeuren, terwijl iedereen tegengas geeft.
- Blauw: Blijven analyseren en telkens nieuwe plannen maken die nóg beter zijn, en verzuimen om door te pakken en actie te ondernemen.
- Groen: Geduldig naar iedereen blijven luisteren en vooral een goed gevoel willen hebben over de plannen voordat ze in beweging komen.
- Geel: Veel en snel praten en de ander niet de kans geven ertussen te komen.
Met behulp van de kleuren leer jij je medewerkers beter kennen. Wat zijn hun kwaliteiten en wat zijn hun valkuilen? En de vervolgvragen die jij jezelf kunt stellen:
- Wat doen ze goed, waar ben ik hartstikke blij mee?
- Waar kunnen ze verder in groeien en hoe kan ik ze hierin ondersteunen?
Leer je mensen kennen en kom in actie!
En weet je nu al dat jouw medewerkers willen groeien in persoonlijk leiderschap en zelf stappen willen zetten? Dan is mijn boek: Jezelf coachen doe je zo! zeker de moeite waard.
Geef een reactie