Als leider, manager doe je veel verschillende dingen. Je bent projectmanager, delegeert taken en verantwoordelijkheden, bent gesprekspartner in allerlei situaties.
En jouw belangrijkste rol is: coach zijn. En hoe doe je dat eigenlijk, effectief en op een goede manier coachen?
De kunst is om één klein dingetje te veranderen in jouw gedrag dat een groot effect heeft in de gesprekken die je hebt.
Een coach is proactief nieuwsgierig en tegelijkertijd langzaam in het geven van advies.
En natuurlijk moet je af en toe wel advies geven, soms is het jouw rol om een duidelijk antwoord te geven in dringende en belangrijke situaties.
Maar nu komt het: de meeste leiders en managers zijn veel te gretig en te snel in het geven van advies.
Je luistert veel minder goed dan je zou moeten doen. Meestal weet je na twee zinnen al waar het over gaat, tenminste dat denk je. 😉 Je krijgt ideeën en onderbreekt de ander om advies te geven.
Je kunt het op een hele simpele manier anders doen. Het is simpel én moeilijk tegelijk, omdat je zo’n snelle denker bent, het direct weet en snel advies wilt geven.
Nieuwsgierig zijn, betekent vragen stellen. Hele simpele vragen. Als iemand jou iets vertelt en uitlegt, stel dan de: ‘wat-nog-meer-vraag’.
Wat is er nog meer belangrijk? Wat kun je hier nog meer over vertellen? Wat heb je nog meer meegemaakt?
Het is geen moeilijke vraag en werkt verbazingwekkend goed. Het eerste antwoord dat iemand geeft is namelijk meestal niet het beste antwoord, pas na enig praten komt het belangrijkste naar boven.
De meeste leiders en managers hebben het geduld niet om door te vragen, en komen veel te snel in actie. Het daadwerkelijke probleem of vraagstuk is nog helemaal niet duidelijk.Je geeft dus advies op het verkeerde vraagstuk!
De wat-nog-meer vraag stelt de ander in staat om verder te denken, te beseffen wat er echt speelt, wat het echte vraagstuk is.
Deze vraag helpt jou om je innerlijke advies-monster in bedwang te houden en wat langer nieuwsgierig te zijn.
De ‘wat-nog-meer-vraag’ is zo effectief omdat je het bijna altijd kunt gebruiken. En je kunt rustig een tijdje doorgaan met: wat nog meer…, net zo lang totdat de antwoorden opdrogen.
Natuurlijk is het ook super-belangrijk op welke toon en met welke intentie je de vraag stelt.
Stel je de vraag omdat je vindt dat het moet, maar interesseert het je niet echt. Ben je gefrustreerd of geïrriteerd en wil je koste wat kost meer antwoorden en ga je drammen. Dan werkt het niet.
Het gaat erom de vraag te stellen op een plezierige, rustige toon en vanuit oprechte interesse en nieuwsgierigheid.
Je wilt écht graag weten wat er achter zit, zodat je de ander in staat stelt z’n eigen oplossing te bedenken. Of jezelf in staat te stellen advies te geven op dat wat er écht speelt.
En als je denkt, we zijn er wel of je wilt het gesprek afronden. Stel dan de vraag: ‘is er verder nog iets om te bespreken?’ Je geeft hiermee het signaal dat je het gesprek wilt afronden én je geeft de ander tegelijkertijd de ruimte alsnog een andere belangrijke kwestie in te brengen.
Je hebt als leider, manager niet de taak om alle antwoorden te hebben, je hebt wel de taak je teamleden te helpen hun eigen antwoorden te vinden. Dit doe je met de ‘wat-nog-meer-vraag.’
Geef een reactie