Ik ben nu ruim drie jaar actief als trainer van medewerkers die (kort geleden) zijn gestart met leidinggeven. Dit vind ik het leukste om te doen. Waarom?
Omdat ik alles in kan zetten wat ik zelf heb ervaren én geleerd. Ik heb ruim 12 jaar leiding gegeven én ik ben altijd blijven leren.
Als leidinggevende heb je een belangrijke rol binnen een organisatie. Vaak veel belangrijker dan je zelf denkt. Onderstaand de zeven punten die volgens mij de essentie vormen.
- Dat je beseft dat jouw houding en gedrag, jouw manier van communiceren heel belangrijk is voor de verdere ontwikkeling van je medewerkers.
- Je kunt je medewerkers belemmeren in hun ontwikkeling of juist stimuleren en motiveren met je eigen gedrag. Met de manier waarop je denkt en vervolgens vooral doet heb je een grote invloed op je medewerkers.
- Leidinggeven is écht een vak waar je constant mee bezig bent. In alles wat je doet op het werk met je teamleden ben jij de leidinggevende en kijken ze naar jou. Naar wat jij doet en hoe jij het doet. Of je nu bewust communiceert of onbewust, je geeft constant signalen af en wordt door anderen bekeken.
- Jij hebt als leidinggevende de verantwoordelijkheid om te weten wat de doelstellingen van jouw bedrijf zijn. De medewerkers hierin zo goed mogelijk meenemen, zodat zij het kunnen vertalen naar hun eigen werk.
- Je medewerkers bepalen of jij jouw invloed op de goede manier gebruikt. Komt het over wat je zegt en doet, begrijpt de ander jou en bereik je het effect dat je wilt bereiken?
- Als een medewerker iets niet begrijpt of (nog) niet goed doet, wat doe jij als leidinggevende dan (nog) niet goed. Besef je dat de 1e stap van verandering bij jou ligt?
Wat ik jou als leidinggevende graag mee wil geven is het besef, het inzicht dat jij een veel grotere rol speelt dan je wellicht denkt. Het gaat om de invloed die jij hebt op je medewerkers en hoe je dit op een goede manier in kunt zetten. Onderstaand een aantal vragen om je hier meer bewust van te worden.
- Jij bent als leidinggevende degene die om zich heen kijkt. Kijk jij naar boven, weet jij wat de leiding wil? Kijk jij naar de omgeving, wat daar gebeurt? Kijk jij naar de klanten, wat zij verwachten?
- Weet jij welke resultaten je met je team wilt bereiken zodat jouw klanten boven verwachting tevreden zijn?
- Welke teamleden heb jij en hoe doen zij hun werk op dit moment? Kunnen ze wat ze moeten kunnen, hebben ze de benodigde vaardigheden? Hoe betrokken en gemotiveerd zijn ze?
- Heb jij hiervan een plaatje passend bij de situatie van dit moment? Besef je dat je bij nieuwe taken en veranderende situaties dit plaatje aan moet passen?
- Ben jij er alert op als je teamleden ander gedrag vertonen dan wat je van ze gewend bent? Ga je op tijd in gesprek als je ziet dat het niet eenmalig is maar een trend die zich voortzet?
- Wil je dat het goed gaat met je medewerkers, zodat ze hun werk goed kunnen doen? Ben je nieuwsgierig en heb je aandacht voor ze om ze om op tijd een compliment te geven?
- Kun jij sturen op de inhoud én tegelijkertijd luisteren, begripvol zijn en rekening houden met emoties?
Kort gezegd
Ken je mensen stuk voor stuk!
Weet wat ze kunnen!
Weet of ze gemotiveerd zijn!
Stimuleer hun ontwikkeling en zelfredzaamheid!
Pas jouw gedrag aan bij wat ieder teamlid nodig heeft!
Lever maatwerk: geef aandacht aan dat wat nodig is op het moment!
Geef een reactie