Wat doe je dan wel als je begint met leidinggeven. Hoe zorg je ervoor dat jij er plezier aan beleeft en je team en organisatie blij met je zijn. Vandaag de tips voor de valkuilen waar je in kunt lopen. Of je nu een stroeve communiceerder bent, geneigd bent de managament rol af te kammen, een dienstklopper bent, iedereens beste vriend wilt zijn, graag zelf met de eer wilt strijken, altijd zelfkritiek uit, besluiteloos bent, graag vertelt hoe goed je bent, je teamleden misleidt of graag en veel complimenten uitdeelt.
Stop hiermee! en doe wat je wel moet doen:
- Erkennen dat leidinggeven nieuw voor je is en dat het tijd kost jezelf hierin te bekwamen.
- Nieuwsgierig zijn naar en belangstelling hebben voor je medewerkers en hun werk. Praten, vragen stellen en benoemen wat je ziet en hoort waar je tevreden (of ontevreden) over bent.
- Doelstellingen bepalen voor het team en de teamleden en met elkaar blijven praten over het halen van deze doelstellingen en de manier waarop.
- Altijd in positieve bewoordingen praten over je rol, je afdeling en de organisatie.
- Een goede luisteraar zijn door echt aandacht te besteden aan de inhoud van de boodschap van je teamleden en de intentie en gevoelens die erbij horen.
- Een steun en toeverlaat zijn voor je teamleden door ze aan te moedigen, ze te betrekken bij de besluitvorming en ze complimenten te geven.
- Vriendelijk met je teamleden omgaan en je er tegelijkertijd van bewust zijn dat het werk op de eerste plaats komt.
- De verantwoordelijkheid nemen om er samen met je team voor te zorgen dat de geleverde diensten of producten van de allerhoogste kwaliteit zijn, zo snel mogelijk geleverd worden en de afgesproken doelstellingen gehaald worden.
- Help je medewerkers zich te ontwikkelen door taken aan hen te delegeren.
- Werk intensief met ze samen en gun ze de erkenning die zij verdienen.
- Weet wat je anders wilt doen in concreet gedrag om een goede leidinggevende te zijn. Alles wat je (nog) niet goed doet is een gewoonte. Benoem welke nieuwe gewoonte je wilt ontwikkelen in concreet gedrag.
- Breng het nieuwe gedrag in de praktijk totdat het een gewoonte is geworden.
- Zoek een of twee mensen die je vertrouwt en die je eerlijke feedback kunnen geven of je het nieuwe gedrag in de praktijk toepast.
- Schuif het nemen van een beslissing niet voor je uit. Het heeft invloed op de doelstelling van de hele onderneming.
- Stel voor jezelf een tijdslimiet vast waarop je een besluit wilt nemen en houd je eraan.
- Laat je voortreffelijke werk voor zich spreken, het is niet nodig zelf telkens te vertellen hoe geweldig je bent.
- Realiseer je dat jouw belangrijkste taak het helpen ontwikkelen van je teamleden is.
- Vertel je teamleden de waarheid, ook al is de boodschap niet altijd makkelijk. Ze zullen je erom waarderen en respecteren.
- Als je iemand per ongeluk misleidt, erken dit dan zo snel mogelijk om de relatie te herstellen.
- Geef complimenten als je ze eerlijk en oprecht kunt geven. Maak een compliment specifiek en beschrijf het concrete gedrag en het resultaat waar je blij mee bent.
Bron: Plotseling manager van Gary Topchik
Geef een reactie