Wat je vooral niet moet doen (deel 2)
Wanneer je goed bent in je vak en je wordt gevraagd voor een leidinggevende functie is het niet voor iedereen even makkelijk om deze rol goed in te vullen. Vooral wanneer je geen scholing krijgt of hierin niet wordt begeleid. Het zou zo maar kunnen dat je uiteindelijk niet slaagt in deze nieuwe rol. Wanneer dit gebeurt zijn er meestal meerdere ‘slachtoffers’. Je bent zelf niet blij, je team kan schade oplopen en de organisatie is er niet blij mee.
Er zijn 10 valkuilen waar je in kunt lopen. Vandaag de tweede serie van 5 valkuilen. Wil je de eerste serie ook nog lezen? Kijk dan nog even naar m’n vorige blog.
1. Eeuwig zelfkritiek hebben. Je bent leidinggevende geworden en twijfelt of jij in je nieuwe rol succes zult hebben. Deze twijfel is zo groot dat je hulp nodig hebt en dit laat je merken door middel van zelfkritiek. Je hebt constant wat aan te merken op je eigen prestaties. Ook al doe je het goed, zelf zie je dit nooit zo. Wat levert het op: je collega’s gaan je op den duur vermijden omdat zelfcritici onprettig gezelschap zijn. Dit voedt de twijfel en gaat ten koste van de communicatie en productiviteit.
2. Besluiteloosheid. Je kunt maar niet tot een besluit komen. Je hebt steeds meer gegevens of informatie nodig om een besluit te kunnen nemen. Je vraagt de mening van je team, om tot een besluit te komen, door een rondje te maken. Je houdt je bezig met andere projecten om het besluit uit te stellen. Wat levert het op: medewerkers vinden een besluiteloze manager niet prettig. Ze hebben een baas die zelf niet goed weet wat hij doet. Hoe kan hij dan goed opkomen voor hun belangen.
3. Snoeven. Iedereen die ernaar vraagt, of ongevraagd, vertellen hoe goed je bent in alles wat je doet. Het kan zijn dat je inderdaad veel weet en trots mag zijn op je kennis en kunde. Je kunt ook het type zijn dat ‘denkt alles te weten’ en iedereen vertelt hoe geweldig je bent. Je grijpt elke gelegenheid aan om jezelf aan te prijzen. Wat levert het op: medewerkers verwachten van hun leidinggevende erkenning, constructieve feedback en ondersteuning. Wanneer ze dit niet krijgen voelen ze zich niet gezien en raken ontevreden.
4. Misleiden. Je spreekt niet de waarheid. Liegen, de waarheid een beetje mooier maken, verhalen verzinnen is wat je doet. Je weet niet precies wat er gaande is en wilt toch iets zeggen. Je wilt graag sterke reacties zien en met het aankleden van je verhaal lukt dit wel. Wat levert het op: sterk verslechterende arbeidsverhoudingen. Mensen hebben er een hekel aan als anderen hen iets op de mouw spelden, ook als er geen boze opzet achter steekt. De kwaliteit van de prestaties en productie zal eronder gaan lijden.
5. Overdreven complimenteren. Je strooit graag met complimenten naar iedereen waarmee je in aanraking komt. Je zegt tegen je medewerkers dat ze de beste prestaties leveren en het geweldigste team ooit zijn. Iedereen en alles is geweldig en fantastisch. Problemen zijn er om kleiner te maken of weg te lachen. De wereld is volmaakt. Wat levert het op: in het begin is het leuk, maar al snel hebben de complimenten een tegengesteld effect. Je neemt je leidinggevende niet meer serieus en raakt ontevreden.
De volgende keer de tips hoe je het beste met deze valkuilen om kunt gaan.
Bron: Plotseling manager van Gary Topchik
Geef een reactie