Wij hebben geen tijd om het goed te doen, wel om het overnieuw te doen!
Een besluit is nog maar net genomen, of het wordt alweer herroepen!
Wanneer is dit dan besloten, ik weet er niks van!
Wij maken nooit wat af!
Vragen, opmerkingen, frustraties, die je regelmatig hoort in organisaties.
Zijn de opmerkingen terecht? Overdreven? Is het nog veel erger? Over het antwoord kun je lang discussiëren. Kijken of er een gemeenschappelijke oorzaak is, levert meer op. Hoe ontstaat dit gevoel? Wat kun je er aan doen om dit te veranderen!
We hebben allemaal de behoefte om zaken goed te doen, het liefst in één keer. Je hebt ook de behoefte je te binden aan een besluit en deze uit te voeren. Simpelweg, omdat je duidelijkheid nodig hebt om jouw rol te spelen bij de uitvoering.En we zien nog een behoefte. Betrokken zijn bij de ideevorming en de planning. Meepraten dus om je te verbinden met het onderwerp. Om de ins en outs te kennen en het goed te doen in de uitvoering.
Je medewerkers mee laten praten om voor verbinding en duidelijkheid te zorgen. Het kost teveel tijd, is vaak het argument om het niet te doen. Een beperkende gedachte, gericht op een deel van het proces. Natuurlijk kost het tijd én als je het totaal bekijkt levert het juist tijd op én een beter resultaat.
Vier stappen in het meepraten:
- Waarom wil jij iets bereiken en waarom wil de ander het (niet)?
- Wat betekent het voor jou en voor de ander, heb je het allebei over hetzelfde?
- Waar ben je het samen over eens. Wat is het gezamenlijke doel. Welke stappen zijn nodig om dit doel te realiseren?
- Wat betekent het in de praktijk, wanneer je het echt gaat uitvoeren? Waar heb je rekening mee te houden?
Je krijgt de zienswijzen op tafel van alle betrokkenen bij het onderwerp. Je zorgt voor verbinding aan de uitvoering. Meepraten over het plan dat: ‘het beste van alle opties in zich heeft.’ De grootste valkuil is de ander van jouw gelijk te overtuigen. De kunst is te begrijpen hoe het komt dat een ander andere ideeën heeft. Nieuwsgierig zijn naar die ideeën en visie leidt tot een verrijking van het onderwerp, tot een gezamenlijke visie. Tot een gezamenlijk doel waar iedereen zich aan verbindt. Overtuigt dat dit de juiste weg is.
En weer hadden we geen tijd om het goed te doen, wel om het overnieuw te doen. En herzien we genomen besluiten, omdat ze slecht uitvoerbaar zijn. En willen we resultaten zien van degenen die volledig genegeerd zijn bij het nemen van de besluiten. En breken we de uitvoering af, nádat we al zoveel inspanning hebben geleverd. En beginnen we “vrolijk” opnieuw.
Zet de vier stappen en stop met tijdverspilling.
Bas E says
Dag Sonja, heel duidelijk en herkenbaar verhaal! Veelal verschil van inzicht, kennis/kunde, oog voor korte termijn (resultaat) enz. Je tip een ander niet te overtuigen maar te begrijpen ga ik eens uitproberen!
Sonja van Beveren says
Bedankt Bas én als je het uitprobeert, hoor ik graag wat het je oplevert?